آخرین اخبارافغانستانتحلیلمقالات علمی-تحقیقی

عاشورا؛ مکتب ایثار و نهضت احیای انسانیت

امام حسین در قیام کربلا و روز تاریخی و ماندگار عاشورا رسم دین داری و آیین وفا داری را با پذیرفتن شهادت و تقدیم خون خویش و یاران با وفایش برای بشریت به میراث گذاشت

عاشورا در درازای تاریخ همواره به عنوان یک نهضت و مکتب انسان ساز و سازنده، الهام بخش حرکت‌ها و قیام‌های ظلم‌ستیز، طاغوت‌شکن و آزادی خواهانه در اقصی نقاط جهان بوده و اکنون نیز پوتانسیل عظیمی برای بسیج کتله‌های مردمی در راستای ایثار و فداکاری برای برافراشتن پرچم حریت و آزادی دارد.
امام حسین در قیام کربلا و روز تاریخی و ماندگار عاشورا رسم دین داری و آیین وفا داری را با پذیرفتن شهادت و تقدیم خون خویش و یاران با وفایش برای بشریت به میراث گذاشت.
قیام امام در کربلا اهداف بزرگی داشت که در این مقال به طور فشرده به نه مورد آن پرداخته می‌شود.
هدف اول:
اصلاح امت؛ قیام امام از سر هوا و هوس نبود و قصد فساد و ظلم به دیگران را هم نداشت. در پی پُست و مقام و مال دنیا هم نبود، بلکه به منظور «اصلاح امت جدّش» قیام کرد. چنانچه این موضوع را خود امام نیز در روایتی ذکر نموده است.
هدف دوم:
امر به معروف و نهی از منکر؛ هدف از امر به معروف و نهی از منکر نماز را بر پا داشتن، زکات را پرداختن و تا هنگام شهادت از خدا و رسولش اطاعت کردن بود، چنانچه آمده است که «امام حسین برای برپا داری نماز به شهادت رسید».
هدف سوم:
احیای سنت پیامبر؛ امام حسین می‌فرماید: «شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می‌کنم چرا که سنت رسول خدا را میرانده و بدعت را احیا کرده‌اند».
هدف چهارم:
حمایت از حق و مبارزه با باطل؛ امام حسین پس از رو به رو شدن با لشکر حُرّ فرمود: ای یاران من! آیا نمی‌بینید که حق فراموش شده و باطل صحنه جامعه را فرا گرفته است؟ در چنین شرایطی انسان مومن باید در مسیر زنده کردن حق و میراندن باطل آماده پیوستن به لقای الهی باشد. چنانچه توماس‌کارلایل دانشمند بزرگ انگلیسی می‌گوید: «بهترین درسی که‌ از تراژیدی کربلا می‌گیریم؛ این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. آنان با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جایی که حق و باطل رو به رو می‌شوند اهمیت ندارد. پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت موجب شگفتی من است».
هدف پنجم:
تشکیل حکومت اسلامی؛ یکی از مهمترین اهداف قیام امام حسین تشکیل حکومت اسلامی بود. امام حسین برای این که صرفاً به شهادت برسد به کربلا نیامد، بلکه در پی اهدافی از جمله تشکیل حکومت اسلامی عزم کربلا کرد؛ هر چند که می‌دانست در پایان شهید می‌شود.
هدف ششم:
مبارزه با جهل؛ یکی دیگر از اهداف قیام امام حسین مبارزه با جهل و نجات مردم از ضلالت و گمراهی است.
هدف هفتم:
اجرای عدالت؛ امام حسین می‌فرماید: «رسول خدا فرمود: هر کس حاکم ظالمی را مشاهده کند که ( در اثر ظلم و جور) محرمات الهی را حلال شمرده و عهد و پیمان‌های الهی را شکسته و با سنت و سیره رسول خدا مخالفت کرده و درمیان بندگان خدا با گناه ودشمنی عمل می‌کند و در مقابل چنین حاکم ستمگری هیچ گونه عکس‌العمل گفتاری یا رفتاری از خود بروز ندهد، خداوند چنین انسانی را در جایگاه همان ظالم ستمگر داخل می‌کند».
هدف هشتم:
مقام شفاعت عظما؛ بعد از حمد و ستایش خداوند هر محب اهل بیت چنین می‌گوید: خدایا شفاعت حسین را روز ورود در صحنه محشر به من روزی کن. چنانچه نیز در یکی از دعاها داریم «رزق ما در دنیا کربلای حسین و در قیامت شفاعت حسین را نصیب گردان».
هدف نهم:
افشای چهره منافقان؛ خطر منافقانه بنی‌امیه که در لباس خلافت اسلامی همه مقدسات اسلام را زیر پا گذاشته و یکی را پس از دیگری محو می‌کردند همچنین جمعی از کوفیان پرمدعای منافق که بر امام حسن به خاطر صلحش آن همه ایراد کرده و تقاضای قیام از امام می‌کردند می‌بایست رسوا می‌شد.
سر انجام می‌توان گفت که امام حسین برای شهرت و جاه طلبی قیام نکرد و نمی‌خواست که بعد از شهادت قرن‌ها بگذرد و از قیامش به‌گونه این چنینی تجلیل شود. لذا، امروزه عاملان سناریوهای پشت پرده تا حد اعظم بیشترین تلاش‌ها و هزینه‌ها نموده‌اند که فرهنگ زنده نگه داشتن عاشورای حسینی را از بین ببرند، ولی خوشبختانه تا هنوز موفق نشده و نخواهند شد.
عظمت عاشورا و نهضت امام حسین رمز و رازی دارد که که کسی تا هنوز به آن دست نه‌یافته است، فرا رسیدن ماه محرم، هر سال نسبت به سال‌ قبل با عظمت و پر شکوه‌تر تجلیل می‌شود، امسال از قیام امام حسین به گونه‌‌ای تجلیل شد که نه تنها تهدیدات امنیتی بلکه تهدیدات کرونا نیز جان مردم را در خطر قرار داده بود، ولی پیروان مکتب عاشورا با عشق و علاقه‌‌ای که به سرور و سالار شهیدان داشتند در مراسم تعزیه داری به گونه‌گسترده شرکت نمودند که این خود رسم وفا داری را نشان می‌دهد و با شعار «حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست» فرهنگ عاشورا را زنده نگه می‌دارند.

نویسنده

هادی عزیزی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا