آخرین اخبارافغانستانسیاست

عباس استانکزی: به دنبال روابط سیاسی مثبت با همسایگان هستیم

خبرگزاری دید: شیرمحمد عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت خارجه طا-لبان می‌گوید که آن‌ها به دنبال روابط مثبت سیاسی با همسایگان هستند.

عباس استانکزی

معاون سیاسی وزارت خارجه طا-لبان امروز یکشنبه (۲۹ جوزا) در نشست «آینده روابط افغانستان با کشورهای همسایه» گفت: امارت اسلامی خواهان روابط مثبت و فعال سیاسی با همسایه‌ها و جهان است و هیچ تهدید از افغانستان به کشورهای دیگر وجود ندارد.
وی در ادامه از کشورهای همسایه خواست که برای توسعه و آبادانی افغانستان با این کشور همکاری کنند.
پیش از این، امیرخان متقی وزیر خارجه طا-لبان گفته بود که این گروه با کشورهای همسایه روابط حسنه داشته و سیاست خارجی طا-لبان با کشورهای همسایه متوازن بوده و هیچ مشکلی در خصوص روابط دیپلماتیک یا تجاری در این زمینه وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد که بنادر شیرخان، حیرتان، تورغندی، اسلام‌قلعه، سپین بولدک و تورخم همه باز هستند و طا-لبان با همه روابط حسنه دارد.
این اظهارات از سوی وزیر خارجه طا-لبان در حالی مطرح شده که با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه، هنوز هیچ کشور آن‌ها را به رسمیت نشناخته و طبق معیارهای همکاری دیپلماتیکی و اقتصاد بین‌المللی، طا-لبان هنوز مشروعیت جهانی ندارند.
پیش از این نیز در خط مرز‌ی میان ایران-افغانستان، پاکستان-افغانستان و ترکمنستان-افغانستان نیروهای مرزی طا-لبان با مرزبانان کشورهای همسایه درگیری‌های مسلحانه داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا