آخرین اخباراسلایدشوافغانستانگزارش

عبدالله: در برابر مردم وعده خلافی کردیم

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور می‏گوید، در برابر مردم افغانستان کوتاهی کرده است و حکومت وحدت ملی به تعهداتی که به مردم سپرده بود، نتوانست عمل کند.
به گزارش خبرگزاری دید، داکترعبدالله، هرچند به دست‏ آورد‏های حکومت در سه سال گذشته اشاره می‎کند، اما می‏گوید که آن‎چه حق مردم بود و رهبران حکومت تعهد کرده بودند عمل نشده است.
رییس اجرایی حکومت که در جمع زنان و کودکان در پایتخت کشور صحبت می‏کرد، تاکید کرد که وضعیت کنونی زنان باید تغییر کند و بانوان در بخش‏های حکومت‎داری و تجارت بیشتر سهم بگیرند.
وی، نقش زنان را در حوزه سیاست و تصمیم‏گیری‏های بزرگ ناچیز می‌داند.
عبدالله گفت:«همه مسئولیت داریم برای تغییر وضعیت موجود در عرصه‎های مختلف و به‌خاطر گذاشتن یک تهداب مستحکم برای آینده با ثبات، افغانستان تعهد همه ما را می‎خواهد، در حکومت باید این جرأت را داشته باشیم که بگوییم و اعتراف کنیم آنچه را که حق مردم بوده به آن نرسیده‎ایم و آنچه را تعهد کرده بودیم، تحقق نیافته‎است»
رییس اجرایی در حالی از کم کاری و عملی نشدن وعده‏های حکومت در راستای بلند بردن ظرفیت زنان در بخش‏های گوناگون سخن می‏زند که شماری از نهاد‏ها، از جمله « شبکه زنان فعال افغان » حکومت را به بی‎توجهی و عمل نکردن به وعده‏هایش نسبت به زنان متهم می‏کند.
زرقا یفتلی رییس نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان نیز در این نشست، حضور زنان را در ساختار حکومت در بخش تصمیم‎گیری و شورای عالی صلح سمبولیک می‏داند و از ریاست‏جمهوری می‏خواهد که برای زنان فرصت بیشتر داده شود.
با آنکه از عمر حکومت فعلی سه سال گذشته، اما حکومت ۲۷ درصد حضور زنان در شورای ملی، حضور دو وزیر زن در کابینه، حضور ۹ معیین زن در وزارت‎ها، فعالیت ۱۲ زن در شورای عالی صلح و نیز گزینش چهار زن را به صفت سفیر عملی شدن بخشی از تعهداتی می‎داند که در پیوند به مشارکت سیاسی زنان و بلند بردن قابلیت‎های آنان، داده بود.
در همین حال، اکرم خپلواک رییس دبیرخانه شورای عالی صلح که در این نشست حضور یافته بود، حضور زنان را در شورای عالی صلح کافی می‏داند و می‏افزاید که رهبری شورای عالی صلح، مکلف است که نقش و حضور زنان را در این شورا جدی بگیرد.
از سویی‎هم، فتانه حسن‏زاده فعال رسانه‎ای در صحبت با خبرگزاری دید، به این باور است که حکومت وحدت ملی باید به زنان تجارت‎پیشه فرصت بدهد تا زنان از دید اقتصادی به خودکفایی دست پیدا کنند.
نیلوفر ابراهیمی نماینده مردم هرات در شورای ملی نیز خاطرنشان ‏می‏سازد که حضور زنان در حکومت نباید در چند کرسی خلاصه شود بلکه باید تعهدات ملی و بین المللی برای تقویت زنان عملی گردد.
این نماینده مردم هرات همچنان از حکومت فعلی می‏خواهد که به نقش سمبولیک زنان در نهاد‏های حکومتی، پایان دهد.
بر اساس اطلاعات وزارت امور خارجه کشور، قرار است در نشست «ریکا» که هفته آینده در شهر «عشق‎آباد» ترکمنستان برگزار می‎شود، بیش از ۱۷۰ نماینده از سکتور خصوصی در آن شرکت کنند و بر نقش بیشتر زنان در ساختار نظام تاکید شود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا