آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

عبدالله: مبارزه با مواد مخدر در آجندای شورای امنیت نیست

داکتر عبدالله عبدالله رییس‌اجرایی حکومت وحدت ملی، افزایش کشت و تولید مواد مخدر را در افغانستان تکان دهنده خوانده و گفته که مبارزه با کشت کوکنار شامل آجندای شورای امنیت ملی نیست.
آقای عبدالله، امروز(سه‌شنبه، ۸جوزا) در نشستی در کابل گفته، برنامه‌هایی که در راستای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان روی دست گرفته شده است، نتیجه‌ ملموس در پی نداشته و باید روی موثریت این برنامه‌ها بیشتر کار شود.
رییس‌اجرایی افزوده که اداره‌های دولتی در امر مبارزه با مواد مخدر هماهنگی لازم ندارند و میان اداره‌های ذی‌ربط باید هماهنگی به میان آید.
آقای عبدالله تأکید کرده که کشت و تولید مواد مخدر، بیش از ۹۰ درصد در کشور افزایش یافته که هماهنگی بیشتر و مبارزه موثر می‌طلبد.
در همین حال، رییس اجرایی بیان نموده که شورای امنیت ملی امسال برنامه‌ مبارزه با کشت کوکنار را در آجندایش شامل نکرده است که با این وجود، حکومت یک فرصت را از دست داده است:« متاسفانه امسال پلان جامع محو مزارع کوکنار در آجندای شورای امنیت ملی قرار نگرفته هنوز، شاید یک فرصت را از دست داده باشیم اما وعده می‌دهیم در اولین فرصت این موضوع را در آجندا قرار می‌دهیم».
براساس یک گزارش تازه میزان کشت و تولید مواد مخدر افزایش یافته و ارزش اقتصادی کشت و تجارت این مواد در افغانستان به ۶.۶ میلیارد دالر رسیده است.
حکومت و دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، تاریخ ۳۱ ثور امسال، گزارشی تازه‌ از ابعاد اقتصادی و اجتماعی کشت و تجارت مواد مخدر منتشر کردند.
برای تهیه‌ این گزارش، با بیش از ۴ هزار دهقان و ۱۲۰۰ بزرگ روستایی در ۱۳۰۰ روستا در سراسر افغانستان گفت‌وگو شده است.
مارک کولون، رییس دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در افغانستان نیز اعلام کرد که ارزش اقتصادی مواد مخدر در افغانستان ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا