آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

عدم اجماع سیاسیون و ماموریت دشوار خلیلزاد در کابل

برای حل این اختلافات بنیادی، بدون شک کار بیشتری نیاز است و ظاهراً مسئولیت آن هم به دوش زلمی خلیلزاد است. ادامه این کشمکش‏ها افکار عمومی کشور را نیز نسبت به گفت‏‌وگو‏های صلح نگران ساخته است

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، شام روز گذشته به کابل آمد و در ارگ با محمد اشرف غنی رییس جمهور و داکتر عبدالله رییس اجرایی دیدار و گفت‏وگو کرد. آقای خلیلزاد همین اکنون در جریان هفتمین دور از سفر‏هایش به افغانستان و کشور‏های منطقه قرار دارد. نشست قطر که گفت‌وگوی بین‏الافغانی خوانده می‏شد، چندی پیش به دلایلی لغو شد. بدون شک آقای خلیلزاد به کابل آمده است تا زمینه برگزاری نسشت دوحه را به زود ترین فرصت مهیا نماید.
این دیپلمات ایالات محتده امریکا، در حالی به کابل آمده است که محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور درگیر برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح است. قرار است روز دوشنبه( ۹ ثور) لویه جرگه مشورتی صلح از جانب حکومت برگزار شود. جرگه‏ای که با موجی از مخالفت‏ها و تحریم‏ها روبه رو است.
امریکا به عنوان یکی طرف‏های جدی جنگ افغانستان، تمایل چندانی به برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح ندارد و تمام دغدغه‌اش اکنون روند گفت‏وگو‏های صلح با گروه طالبان است. پیش از لغو نشست قطر، گزارش‏هایی وجود داشت که رییس جمهور غنی به دنبال تعویق نشست دوحه تا برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح است.
جریان‏ها و چهر‏های سیاسی، رییس جمهور غنی را متهم می‏کنند که در لویه جرگه به دنبال اهداف کمپاینی است. پیش از این، منابعی به خبرگزاری دید گفته بودند که رییس جمهور غنی لویه جرگه را با آجندای مذاکرات حکومت‏محور برگزار می‏کند.
چیزی که برای امریکا زیاد خوش‏آیند نیست. امریکا خواهان شامل شدن جریان‏های سیاسی نیز در پروسه صلح است و آقای خلیلزاد بار‏ها تکرار کرده که باید برای صلح در افغانستان اجماع ملی و فراگیر شکل بگیرد.انقطاب سیاسی میان ریاست جمهوری و جناح‏های سیاسی در پروسه صلح، وبه ویژه نشست دوحه همچنان حل نشده است. یکی از اهداف سفر آقای خلیلزاد حل وفصل همین اختلافات است که مانع برگزاری نشست قطر گردیده است.
شورای رهبری مصالحه یک فهرست ۲۵۰ نفری را برای شرکت در نشست قطر اعلام کرد. جدا از این جریان‏های سیاسی، گروه طالبان نیز با این فهرست مشکل داشتند. پس از به هم ریختن نسشت دوحه به وضوح روشن شد که شورای رهبری مصالحه نیز شکست خورده است. حالا زلمی خلیلزاد در ماموریت دور جدید خویش مسئولیت بیشتری در پیش دارد. او باید با تمام جناح‏ها در کابل رایزنی نماید تا یک فهرست همه شمول و فشرده برای نشست قطر آماده شود. به نظر می‏رسد رییس جمهور غنی منتظر برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح و نتایج آن است.
اگر سرانجام اختلافات جاری میان سیاسیون و ریاست جمهوری از میان داشته نشود، زمینه برگزاری نشست دوحه به زودی میسر نخواهد شد. اکنون اولویت امریکا پروسه صلح است و برای رسیدن به توافق با طالبان عجله نیز دارند. انقطاب سیاسی در افغانستان در پیوند به صلح بسیار بنیادی است. مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی متعقد‏اند آقای غنی از بنیاد با گفت‏وگو‏های صلح مخالف است.
برای حل این اختلافات بنیادی، بدون شک کار بیشتری نیاز است و ظاهراً مسئولیت آن هم به دوش زلمی خلیلزاد است. ادامه این کشمکش‏ها افکار عمومی کشور را نیز نسبت به گفت‏وگو‏های صلح نگران ساخته است. پروسه صلح یک بحث ملی است و می‏طلبد که نگاه تمام جناح‏ها به این پروسه ملی باشد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا