آخرین اخبارافغانستانسیاستفرهنگ و دانش

نی:

عدم اطلاع‌رسانی درست و به موقع از سوی حکومت، عامل نشر خبرهای جعلی است

مسئولان نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان امروز پنجشنبه(۲۵ اسد) طی نشست خبری درکابل می‌گویند که یکی از دلایل نشر اخبار جعلی عدم نشر اخبار صحیح و به وقت از سوی حکومت است.


مسئولان نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان امروز پنجشنبه(۲۵ اسد) طی نشست خبری درکابل می‌گویند که یکی از دلایل نشر اخبار جعلی عدم نشر اخبار صحیح و به وقت از سوی حکومت است.
به گزارش خبرگزاری دید، مسئولان نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان دررابطه به اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی یک تحقیق انجام داده است که نشان می‌دهد ۹۱ درصد ازکاربران شبکه‌های اجتماعی متاثر از اخبار جعلی هستند.
مجیب خلوتگر گفت: درهفته تجلیل از اخبار شبکه‌های اجتماعی، یک تحقیق انجام شده و دراین تحقیق با ۱۳۵۳ نفر مصاحبه شده است که ۱۲۷۰ نفر گفته است که ازاخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی متاثر شده است.
وی بیان داشت که ۶ درصد ازمصاحبه کننده‌گان گفته است دربرابر اخبار جعلی شبکه‌های اجتماعی بی‌تفاوت بوده و متاثر نشده است.
یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که ۸۰ در صد مصاحبه کننده‌گان گفته است روزمره شاهد نشراخبار جعلی در شبکه های اجتماعی است.
رییس اجرایی نی می‌گوید: اخبار جعلی تمام چتر رسانه‌های اجتماعی را گرفته است و اخبار جعلی می‌تواند، اخبار صحیح و درست را صدمه بزند.
آقای خلوتگر از وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌خواهد که فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در بین مردم شایع سازد.
خلوتگر حکومت را مورد انتقاد قرار داده می‌گوید: یکی از دلایل افزایش نشر اخبار جعلی، عدم ارائه اخبار صحیح و به وقت از سوی حکومت است که باید مسئولان رسانه‌ای حکومت در این قسمت توجه کنند.
رییس اجرایی نی درارتباط به هشدار طالبان به رسانه‌های غزنی گفت: ۹ رادیو،۲ تلویزیون و ۲ رسانه چاپی که در ولایت غزنی فعالیت داشت به اثر تهدید جدی طالبان دیگرهیچ فعالیتی نخواهد داشت.
گروه طالبان درچند روز حاکمیت‌شان در ولایت غزنی، ساختمان رادیو تلویزیون غزنویان را درآن ولایت به آتش کشیدند.
رییس اجرایی نی تصریح کرد: طالبان برعلاوه آتش زدن رادیو – تلویزیون غزنویان به بقیه رسانه‌های آن ولایت اخطار داده است که شما دیگر حق ندارید در ولایت غزنی فعالیت داشته باشید.
خلوتگرمی‌گوید:« این تهدید طالبان خلاف ارزش‌های آزادی بیان، اسلام و قوانین نافذه کشور است که حق دست‌رسی به اطلاعات را در ولایت غزنی نقص می‌کند.»
رییس اجرایی نی ازحکومت می‌خواهد که زمینه را طوری در ولایت غزنی مساعد سازد که رسانه‌ها بتوانند دوباره به فعالیت شان آغاز کند.
آقای خلوتگرخطاب به مسئولان کشورهای اسلامی گفت: ولایت غزنی مرکز فرهنگی جهان اسلام است و تمام کشورهای اسلامی الزاماً وظیفه دارند که رسانه‌های ولایت غزنی را کمک کنند.
رییس اجرایی نی از کم توجهی حکومت دربرابر زنان خبرنگار سخت انتقاد کرده می‌گوید: در۳۴ ولایت کشور تنها ۴۲ کارمند زن در دفاتر رسانه‌ای کار می‌کنند، درحالی که در نهادهای رسانه‌ای حکومت حدود ۵۰۰ نفر کار می‌کند.
خلوتگر با بیان این که توجه به اطلاع‌رسانی درکل ازسوی حکومت وجود ندارد، گفت: در۱۸ ولایت هیچ کارمند رسانه‌ای زن وجود ندارد؛ یعنی در تمام نهادهای دولتی کمتر از ۱۰ درصد کارمند رسانه‌ای زن کار می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا