آخرین اخبارافغانستانسینمامدیریت فرهنگی

عدم توجه دولت سینما را به رکود مواجه کرده/ «سُرخ سالی» اولین سریال تاریخی افغانستان است

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: شماری از سینماگران با ابراز نگرانی از وضعیت بد سینما در کشور می‌گویند که در ۲۰ سال گذشته دولت از سینما و هنرمندان حمایت لازم را نکرده و عدم توجه شان سینما را به رکود اقتصادی مواجه ساخت.

صفورا آهن خیل

موسسه فرهنگی و هنری نما رسانه امروز پنجشنبه (۱۹ حوت) از سریال «سرخ سالی» با حضور هنرمندان و جوانان در کابل رونمایی کرد.
سید محمد تقی حیدری موسس نمارسانه و تهیه کننده سریال سرخ سالی گفت که با توجه به داستان و فضای حاکم می‌توانیم بگوییم که این سریال اولین سریال تاریخی در کشور است.
نویسنده این سریال سید احمد مدقق، کارگردان این سریال قربان میرزایی و تهیه کننده آن موسسه فرهنگی – هنری نما رسانه است.
این سریال در حالی رونمایی می‌شود که بعد از حاکمیت طا-لبان نشر سریال‌های خارجی که جنبه اجتماعی و خانواده‌گی داشت ممنوع شده است و امارت اسلامی دستورالعمل‌هایی را بر رسانه‌ها وضع کرده که آنها باید نشرات‌شان را طبق آن عیار کنند.


امارت اسلامی اعلام کرده است که رسانه‌ها باید برنامه‌های شان را طبق شریعت و بر اساس موازین اسلامی نشر و پخش کنند.
از سویی هم، قربان میرزایی کارگردان سریال سرخ سالی گفت: هنرمندان و سینماگران کشور باید آموزش را به عنوان یک اصل اساسی در کارشان در نظر بگیرند.
آقای میرزایی افزود که نهادهای اکادمیک باید به کسانی که در آن نهادها کار می‌کنند نیز آموزش حرفه‌ای را در نظر بگیرند و تنها به یادگیری تئوری اکتفا نکنند.
صدام دلاور دستیار کارگردان سریال سرخ سالی گفت که چهار دهه جنگ در کشور روی سینما اثرات منفی داشته است که حتا در تهیه یک فلم کوتاه سینماگران با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.
آقای دلاور افزود که نهادهای امنیتی و همچنان مردم باید زمینه رشد سینما را در جامعه فراهم کنند زیرا سینما بخش جدایی ناپذیر هر فرهنگ است.
از سویی هم صفورا آهن‌خیل سرپرست اتحادیه سینماگران افغانستان گفت: کسانی که در شرایط نابسامان امروزی این سریال را تهیه کرده‌اند کار شان ستودنی است.
آقای آهن‌خیل همچنان گفت که هنر و سینما در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده بود و تمام کمک‌های آن از سوی مسئولان حیف‌ومیل می‌شد.

وی افزود: در سال‌های اخیر هیچ گونه توجه از سوی دولت به اتحادیه سینماگران صورت نگرفته است و این عدم توجه دولت سینما را در کشور به رکود اقتصادی مواجه کرده است.
سرپرست اتحادیه سینماگران از تمام هنرمندان خواست که در هماهنگی با اتحادیه سینماگران برای تولید اثرهای هنری و فرهنگی کار کنند و این اتحادیه همکار و پشتیبان هنرمندان کشور است.
گفتنی است که در سال‌های اخیر شماری از سینماگران کشور همواره از عدم توجه دولت به سینما شکایت داشتند و خواستار حمایت نهادها و همچنان دولت مرکزی به سینما بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا