آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌هازنانگزارش

خبرنگاران زن:

عدم دسترسی به اطلاعات چالش عمده خبرنگاران است/ خبرنگاران زن با چالش‌های بیشتر مواجه هستند

رسول شهزاد – کابل

خبرگزاری دید: شماری از خبرنگاران زن می‌گویند که عدم دسترسی به اطلاعات، عدم امنیت شغلی و عدم استقلالیت در کار خبرنگاری از چالش‌های جدی کار خبرنگاران در افغانستان است.

به دنبال تجلیل از روز سوم می به عنوان روز جهانی مطبوعات، شماری از خبرنگاران زن می‌گویند که در شرایط کنونی عمده‌ترین چالش خبرنگاران مشکلات اقتصادی و عدم دسترسی به اطلاعات است.

سهیلا سلطانی یکی از خبرنگاران گفت که در شرایط کنونی عمده‌ترین مشکل خبرنگاران عدم دسترسی به اطلاعات است که باعث ایجاد مشکلات جدی برای کار خبرنگاری می‌شود.

سهیلا سلطانی

سلطانی افزود که یکی دیگر از چالش‌های سد راه خبرنگاران ملغی شدن قانون حق دسترسی به اطلاعات و عدم ارائه قانون جدید است که تمام خبرنگاران و رسانه‌ها را در سردرگمی قرار داده است و اگر دسترسی به اطلاعات وجود نداشته باشد رسانه‌ها یکی پی دیگری فعالیت شان را متوقف خواهد کرد.

وی همچنان گفت که خبرنگاران زن در شرایط کنونی مثل دیگر زنان افغانستان با محدودیت‌های زیاد مواجه هستند. در برخی از کنفرانس‌های خبری نمی‌توانند شرکت کنند و شماری زیاد از خبرنگاران زن وظایف شان را از دست داده‌ است.

ملکه امیری خبرنگار دیگری می‌گوید که یکی از چالش‌های اساسی کار خبرنگاری تهیه گزارش در بخش‌های مختلف است، خبرنگاران به خاطر اینکه بازداشت نشوند با مشکل برای تهیه گزارش‌ می‌روند. در دو سال اخیر شماری از خبرنگاران بازداشت شده‌اند و فعلاً هم خبرنگاران در زندان به سر می‌برند و این نشان دهنده این است که خبرنگاران امنیت ندارند.

ملکه امیری

امیری افزود که دومین مشکل سد راه کار خبرنگاری این است که خبرنگاران به اطلاعات دسترسی ندارند و منابع مربوطه از ارائه معلومات دقیق خورداری می‌کنند.

وی افزود که در شرایط کنونی خبرنگاران زن با مشکلات بیشتر از خبرنگاران مرد مواجه هستند چون اولین چالش شان حجاب مورد نظر حاکمیت است.

از سویی هم، هدیه محمدی می‌گوید که وظیفه یک خبرنگار آگاه ساختن مردم از حقایق است، ولی تا جایی خبرنگاران ناگزیر به خود سانسوری شده‌اند.

محمدی افزود که رسالت کار خبرنگاری حفظ بی‌طرفی و بازتاب دادن رویدادها است و مردم نیز بر این اساس بر رسانه‌ها و خبرنگاران باور دارند و زمانی که این اصل از بین برود دیگر رسانه و خبرنگار مفهوم اصلی شان را از دست می‌دهند.

هدیه محمدی

شکیلا یاوری می‌گوید که  یکی از مشکلات که خبرنگاران به آن مواجه هستند عدم دسترسی به اطلاعات است و اطلاعات به موقع در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌گیرد .

یاوری می‌افزاید که یکی از چالش‌های عمده که خبرنگاران به آن مواجه هستند این است که متاسفانه امنیت خبرنگاران تامین نیست و باید در این قسمت بیشتر توجه صورت بگیرد. امنیت خبرنگاران تامین باشد، امنیت جانی، غذایی، شغلی و آزادی خبرنگاران باید در اولویت باشد.

شکیلا یاوری

وی افزود که نبود یک قانون و مقرره برای خبرنگاران چالش جدی ایجاد کرده است، کمیسیون تخطی رسانه‌ای نیز تاکنون کار عملی نکرده است. امارت اسلامی نیز بارها دستورالعمل‌های زیادی را برای کار رسانه‌ای صادر کرده است که باعث محدودیت کار رسانه‌ها شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا