آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

عدم گذرنامه تجاری بازرگانان را زمین‌گیر کرده/ امارت زمینه صادرات قالین را فراهم کند

خبرگزاری دید: اتحادیه ملی قالین فروشان کشور می‌گویند که با امکانات کمی که در دست دارند به فعالیت خود ادامه می‌دهیم ولی صادر نشدن گذرنامه‌های تجاری به بازرگانان چالش جدی در این زمینه است.

رسول شهزاد_ کابل

اتحادیه ملی قالین فروشان امروز دوشنبه (۱ حمل) نمایشگاه‌ صنایع دستی را در کابل برگزار کردند که در افتتاح این نمایشگاه مقامات امارت اسلامی حضور داشتند.
انعام الله سمنگانی معاون سخنگوی امارت اسلامی گفت صنایع دستی یکی از کانون‌های فرهنگ بشری بود و تاریخ چند هزار ساله دارد.
آقای سمنگانی افزود: بیش از نیم میلیون از شهروندان کشور در صنعت قالین مشغول هستند و زنان در این صنعت نقش مهم و فعال دارند.
وی همچنان گفت که در ماه‌های اخیر صادرات قالین به کشورهای دیگر افزایش یافته و امارت اسلامی امیدوار است که تولید این کالای افغانی بیشتر شود.
آقای سمنگانی افزود که واردات افغانستان نسبت به صادرات یک بر ده می‌باشد که امارت اسلامی و تاجران ملی در تلاش است که صنعت قالین را رشد داده و زمینه صادرات آن را به کشورهای جهان فراهم کند.


از سویی هم، یونس مومند رییس اتاق تجارت و صنایع گفت که قالین هویت افغانستان است و قالین افغانستان در سراسر جهان بهترین کیفیت را دارد.
آقای مومند افزود که به دلیل تامین امنیت در کشور صادرات قالین نسبت به گذشته بیشتر شده اما صادر نشدن گذرنامه‌ها یکی از چالش‌های اساسی فرا روی بازرگانان کشور است.
وی افزود که امارت اسلامی باید روی کارخانه‌های تولیدی توجه داشته باشد و برق این فابریکه‌ها را تامین کند و همچنان امارت اسلامی باید سرمایه‌گذاری را را تضمین کند.
گفتنی است که بعد از سقوط کابل به دست طا-لبان تمام اقشار جامعه دچار دگرگونی شده است از این میان بازرگانان کشور با مشکلات زیادی روبرو شده است که نمی‌توانند کالاهای افغانی را به بازارهای جهان صادر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا