آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

عدم گفت‌وگوی طالبان با کابل برای کاخ سفید اهمیت دارد؟

امریکا برای رسیدن به صلح عجله دارد و زیاد مهم نیست که چرا طالبان با حکومت گفت‌وگو نمی‌کند. ریاست جمهوری هرگاه در حد یک گروه سیاسی تقلیل یابد، آن وقت طالبان حاضر خواهند شد که گفت‌وگو کند

گفت‌و‌گوهای صلح برای رسیدن به یک توافق سیاسی به مراحل حساس خود رسیده است. دور هفتم مذاکرات قطر میان نمایندگان طالبان و نمایندگان امریکا جریان دارد. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و گروه طالبان اعلام کردند که گفت‌وگوهای روز شنبه ۱۵ سرطان با نتایج مطلوبی به همراه بوده است.
گفته می‌شود در دور هفتم گفت‌وگوهای قطر طالبان و امریکایی‌ها به توافق سیاسی دست پیدا می‌کنند. پروسه صلح تاکنون به رهبری امریکا پیش رفته است و حکومت افغاستان حضور بسیار منفعل داشته. طالبان حاضر نیست با حکومت افغانستان گفت‌وگو کند . برای این گروه حکومت افغانستان مشروعیت ندارد و دولت دست نشانده است.
در این نوشته کوتاه حرف حسابی این است که آیا برای امریکا مهم است که چرا طالبان با حکومت گفت‌وگو نمی‌کند؟ مقامات امریکایی بارها اعلام کردند که امریکا به جای حکومت افغانستان در پروسه صلح تصمیم نمی‌گیرد و حرف اول و آخر را حکومت افغانستان می‌زند. تا اینجای کار دیده می‌شود که چنین نیست و امریکا در عدم حضور حکومت با طالبان گفت‌وگو می‌کند.
از قراین معلوم است که طالبان بیشتر تمایل دارد تا با احزاب سیاسی گفت‌وگو کند تا دولت کابل. امریکا هم ظاهراً با این امر مخالفت ندارد. زلمی خلیلزاد تاکنون چند باری زمینه گفت‌وگوی احزاب سیاسی با طالبان را فراهم کرده است. اکنون هم نزدیک به سی چهره سیاسی برای گفت‌وگو با طالبان به قطر رفته‌اند.
امریکا برای رسیدن به صلح عجله دارد و زیاد مهم نیست که چرا طالبان با حکومت گفت‌وگو نمی‌کند. ریاست جمهوری هرگاه در حد یک گروه سیاسی تقلیل یابد، آن وقت طالبان حاضر خواهند شد که گفت‌وگو کند. طالبان دست کم ۱۵ سال است که ضمن جنگ با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تاکید می‌کنند که دولت افغانستان مشروعیت ندارد و افغانستان کشور اشغال شده توسط امریکا است.
به تازگی یک عضو شورای عالی صلح گفت که شکل‌گیری حکومت موقت در افغانستان خواست گروه طالبان هم است. گزارش‌هایی وجود دارد که دپیلمات‌های امریکایی این خواست طالبان را به ریاست جمهوری گفته. وقتی طالبان حاضر نیست با حکومت گفت‌وگو کند، بدون شک پس از رسیدن به توافق سیاسی، باید حکومت موقت شکل بگیرد.
آقای غنی که خواهان صلح پایدار و با عزت است، اصرار دارد که صلح شتاب‌زده به سود افغانستان نیست و مسئولیت صلح ناقص را او بدوش نمی‌گیرد. آقای غنی از آغاز گفت‌وگوهای صلح تاکنون به گونه‌ای با مذاکرات امریکایی‌ها با طالبان مخالف بوده است.
استدلال نویسنده این خواهد بود که بحث شکل‌گیری حکومت موقت در افغانستان بسیار جدی است و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن اصلاً برگزار نشود. قرار است انتخابات در ششم ماه میزان برگزار شود. تیم انتخاباتی « دولت ساز» به رهبری اشرف غنی اصرار بر برگزاری انتخابات در زمان تعریف شده آن دارد.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا