آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

عربستان: ایران سراغ سلاح هسته‌ای برود، ما هم می‌رویم

عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان امریکا گفته است اگر ایران به سراغ ساخت سلاح هسته‌ای برود، عربستان هم در پی دستیابی به تسلیحات اتومی خواهد رفت.
عادل الجبیر که با سی‌ان‌ان به طور زنده گفت‌وگو می‌کرد، ضمن حمایت از خروج امریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفته ایران باید از برنامه موشکی خود و حمایت از حزب‌الله و حوثی‌ها دست بردارد.
وزیر خارجه عربستان که پیش‌تر سفیر کشورش در واشنگتن بود، در پاسخ به سی‌ان‌ان که ایرادهای مورد نظر او در «برجام» را جویا شد گفت:« ایران باید دسترسی به همه مراکز نظامی و هسته‌ای خود را به طور شبانه روزی و بدون محدودیت تضمین کند و از تلاش برای گسترش نفوذش در منطقه دست بردارد.»
آقای الجبیر در ادامه افزوده، اگر تهران برنامه هسته‌ای خود را فراتر از میزانی که فعلاً در جریان است ببرد، خود به خود «برجام» متلاشی و تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور به طور کامل باز خواهد گشت و عربستان هم مصمم خواهد شد تا هر آنچه لازم است برای دفاع از خود و اقدامی مشابه انجام دهد.
در همین حال، وزیرخارجه عربستان از حمایت کشورهای مسلمان حاشیه خلیج فارس از تصمیم امریکا برای خروج از برجام اشاره و تصریح کرده که علاوه بر بحرین، مصر، امارات و اتحادیه عرب هم در کنار دیگر سازمان‌های همکاری کشورهای عرب مسلمان از این تصمیم آقای ترامپ حمایت کرده‌اند؛ چرا که از نظر او فقدان توافق، بهتر از داشتن یک توافق بد است.
با این همه، عربستان سعودی و اسراییل، دو قدرت اصلی نظامی در خاورمیانه‌اند که هر دو بارها با انتقاد از برجام، خواستار لغو آن شده بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا