اسلایدشوجهانسیاستمنطقه

عربستان تلاش دارد کنگره امریکا را به بازی بگیرد

شماری زیادی از خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱سپتامبر، با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهور امریکا از سیاست وی در قبال عربستان انتقاد کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، به نقل از رسانه‌های خارجی، خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر، دلیل نوشتن این نامه را دیدار رییس‌جمهور امریکا با وزیر دفاع عربستان عنوان کردند و گفتند که ریاض با پول و تبلیغات تلاش دارد، نقش خود را در حملات تروریستی پاک کند و کنگره امریکا را به بازی بگیرد.
در این نامه که توسط نشریه امریکایی«دی دیلی کالر» منتشر شده، آمده است که پرونده‌های شکایت از عربستان در دادگاه‌های امریکا که حکومت سعودی را به دلیل نقش نیروهایش در حمایت از عاملان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، در جایگاه متهم قرار داده است؛ اما ریاض از پذیرش مسوولیت خود در این حملات و گسترش افراطیت در جهان، شانه خالی می‌کند.
این نامه تصریح می‌کند که ریاض یکی از حمایت‌کنندگان اقتصادی القاعده و داعش ‌می‌باشد.
دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، از تصویب و اجرای قانون«جاستا» در کنگره این کشور مبنی بر نقش عربستان سعودی در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر پشتیبانی کرده بود.
قانون عدالت علیه حامیان تروریزم موسوم به جاستا که توسط کنگره و با رای دو حزب ایالات متحده امریکا به تصویب رسید، به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اجازه می‌دهند که از عربستان سعودی شکایت کرده و غرامت دریافت کنند.
محمد بن سلمان، پسر پادشاه عربستان و وزیر دفاع این کشور، روز سه‌شنبه با رییس‌جمهور امریکا در کاخ سفید دیدار کرد. رسانه های امریکایی این دیدار را نشانه گرم‌شدن روابط با ریاض می‌دانند.
روابط ریاض و واشنگتن، در اواخر دوران ریاست‌جمهوری اوباما به سردی گراییده بود.
گزارش منابع اطلاعاتی امریکا نشان می‌دهد که در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، نزدیک به سه هزار نفر در امریکا کشته شدند. ۱۹ شهروند عربستان سعودی در این حملات دست داشتند. این افراد از اعضای سازمان تروریستی القاعده بودند که رهبری آن با«اسامه بن لادن» سرمایه‌دار سعودی بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا