آخرین اخباراجتماعافغانستان

عروسی دسته جمعی ۵۶ زوج؛ به مصارف کمرشکن نه می‌گویم

خبرگزاری دید: مسئولان یک نهاد خیریه در مراسم عروسی دسته جمعی ۵۶ زوج می‌گویند که با برگزاری چنین مراسم‌ها، به مصارف و رسم‌ورواج‌های کمرشکن نه می‌گوییم.

رسول شهزاد- کابل

مراسم عروسی دسته جمعی ۵۶ زوج جوان روز سه شنبه ( ۸ قوس) از سوی بنیاد فرهنگی و خیریه امام علی در کابل برگزار شد.

محمد نعیم علی‌زاده رییس این بنیاد گفت: ما دومین دور«عروسی دسته جمعی در پناه نبوت» را به مناسبت سالروز میلاد حضرت زینب برگزار کردیم.

آقای علی‌زاده گفت: در این دور ۵۶ زوج جوان شرکت کردند که توانایی برگزاری جشن عروسی‌‌شان را نداشته‌اند.

رییس «بنیاد فرهنگی و خیریه امام علی» گفت که ما برای هر زوج این برنامه، ۲۸ هزار افغانی هزینه کردیم که جیهزیه این زوج‌ها نیز از همین پول خریداری شده است.

آقای علی‌زاده گفت که با برگزاری چنین مراسم‌ها به فرهنگ و رسم‌ورواج‌های کمرشکن که در کشور وجود دارد نه می‌گوییم تا فرهنگ عروسی دسته جمعی در کشور رایج شود.

زوج‌هایی که در این عروسی دسته جمعی شرکت کرده‌اند، می‌گویند که به دلیل فقر و بیکاری چندین سال نامزد مانده و قادر به برگزاری جشن عروسی شان نبودند.

شفیق سخی‌زاده یکی از شرکت کنندگان به خبرگزاری دید گفت: من چندین سال نامزد بودم که توان برگزاری‌ مراسم عروسی را نداشتم؛ زیرا فقر و بیکاری مانع شده است تا مصارف عروسی را فراهم کنم.

سخی‌زاده افزود که برگزاری چنین مراسم‌ها می‌تواند خانواده‌ها را تشویق کند تا از مصارف گزاف و کمرشکن در عروسی ها خورداری کنند و زمینه ازدواج دو جوان را فراهم کنند.

این در حالی است که ازدواج و برگزاری مراسم عروسی در افعانستان بسیار پر هزینه بوده و اکثریت مردم توان تامین هزینه عروسی را ندارند.

رسم‌ورواج‌های سنتی و مصارف گزاف جوانان زیادی را به مهاجرت‌های غیر قانونی مجبور می‌کند تا بعد از چند سال کار در کشورهای همسایه بتوانند زمینه عروسی شان را فراهم سازند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا