آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

عروسی دسته جمعی ۷۰ زوج؛ به هزینه‌های زیاد و عنعنات ناپسند نه می‌گویم

خبرگزاری دید: مسئولان یک بنیاد خیریه با برگزاری عروسی دسته جمعی ۷۰ زوج جوان از اقوام مختلف کشور بر محو رسم و رواج‌های کمرشکن رایج در عروسی‌ها تاکید می‌کنند.


مسئولان بنیاد خیریه سید احمد سیلاب امروز دوشنبه (۲۳ جوزا) عروسی ۷۰ زوج جوان که به دلیل مشکلات اقتصادی از برگزاری عروسی‌شان ناتوان بودند را به گونه دسته جمعی در کابل برگزار کردند.
سید احمد سیلاب رییس این بنیاد خیریه گفت: ما در ادامه برگزاری عروسی‌های دسته جمعی امروز هم عروسی ۷۰ زوج جوان را به‌گونه دسته جمعی برگزار کردیم که سرمایه‌دار‌ترین دامادان این مراسم یک کراچی دستی دارند.
وی با انتقاد از رسم و رواج‌های نا پسند و کمرشکن در عروسی‌ها گفت: متاسفانه حاجی ما ۵ وقت پشت سر ملا امام مسجد نماز می‌خوانند اما طویانه خواهر و دخترش میلیون‌ها افغانی مصرف دارد که با پول طویانه حج می‌روند که نه شرم دارند و نه هم حیا.
او افزود: ما به خاطر جلوگیری از مصارف‌ گزاف و رقابت‌های منفی میان خانواده‌ها، این عروسی دسته جمعی را برگزار کرده تا به فرهنگ‌ غلط در مراسم عروسی‌ها نه بگویم.
رییس بنیاد سید احمد سیلاب گفت: ما در بین ۷۰ زوج که امروز عروسی شان برگزار شده است دامادان داریم که از طرف خانواده خسر برایش یک هفته وقت داده شده بود که در یک هفته باید عروسی کنند یا نامزادی را فسخ نمایند.
به گفته سیلاب در این عروسی دسته جمعی برای هر زوج ۸۰ قلم وسایل خانه به شمول ۲۵ قلم وسایل آرایشی تحفه داده شده است.
علمای دین برگزاری چنین عروسی‌های دسته جمعی را امر خدا پسند خوانده و برتداوم چنین برنامه‌ها در سراسر کشور تاکید می‌کنند.
از سوی هم محمد اسماعیل زاهدی امام جمعه غرب کابل گفت: در فرهنگ قرآن والدین، اغنیا، تجار و خیرین مسئولیت دارند که امر ازدواج را در خانواده‌ها و جامعه تسهیل کنند.


آقای زاهدی همچنان گفت: عروسی دسته جمعی امروز که از همه اقوام و اقشار جامعه در آن حضور دارند پیام همدلی، هم‌پذیری، وحدت ملی و مسُولیت‌پذیری اغنیا و خیریه را در قبال افراد فقیر جامعه می‌رساند.
این عالم دین از حکومت سرپرست طا-لبان خواست که در قسمت برچیدن رسم و رواج‌های ناپسند که با فرهنگ اسلامیت و افغانیت در تضاد می‌باشند گام برداشته و فرهنگ عروسی دسته جمعی را در جامعه نهادینه سازند.
علی احمدی یکی از دامادان این عروسی دسته جمعی به خبرگزاری دید گفت: من به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانستم که مراسم عروسی خویش را برگزار کنم.
او می‌گوید بیش از یک سال است که نامزد بود اما نتوانسته مراسم عروسی شان را برگزار کنند.
اخیراً با افزایش تورم و فقر در کشور هزینه عروسی برای خانواده‌ها به شدت مشکل آفرین شده است.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا