آخرین اخبارجهانسیاست

عصبانیت دولت بایدن از تفسیرهای خلیلزاد در باره پاکستان

خبرگزاری دید: گزارش‌ها حاکی است که دولت بایدن به زلمی خلیلزاد در مورد اظهارنظرهایش در مورد مسایل سیاسی داخلی پاکستان هشدار داده است.

منابع آگاه به اکسپرس تریبون گفته‌اند که اگرچه خلیلزاد به عنوان دیپلمات بازنشسته حق اظهار نظر در مورد هر موضوعی را دارد، اما دولت ایالات متحده احساس کرده که سخنان و اظهارات اخیر وی در مورد وضعیت سیاسی پاکستان می‌تواند روابط دو کشور را پیچیده کند.

خلیلزاد که به عنوان سفیر ایالات متحده در عراق، افغانستان و همچنین نماینده اصلی رییس جمهور ترامپ برای افغانستان بود، طی هفته‌های اخیر در توییتر فعال بوده و در مورد وضعیت سیاسی داخلی پاکستان اظهارنظر کرده است.

اظهارات او به نفع عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان تلقی می‌شود. اما آنچه که دولت بایدن را نگران کرده، انتقاد شدید او از رهبری نظامی پاکستان از جمله جنرال عاصم منیر فرمانده ارتش بوده است.

این منابع گفتند که وزارت امور خارجه امریکا نگرانی‌های خود را به خلیلزاد منتقل کرده و به وی توصیه کرده که در اظهار نظر در مورد اوضاع سیاسی داخلی پاکستان احتیاط کند.

ناظران نحوه اظهار نظر بی‌وقفه خلیلزاد در مورد مسایل سیاسی پاکستان را جالب می‌دانند. برخی از آن‌ها او را بیشتر حامی حزب تحریک انصاف PTI می‌دانند تا یک دیپلمات سابق.

مشخص نیست که آیا خلیلزاد به توصیه‌های وزارت امور خارجه ایالات متحده توجه خواهد کرد یا خیر، زیرا افرادی که این دیپلمات کهنه‌کار را می‌شناسند بر این باورند که خلیلزاد خود را فردی می‌داند که نمی‌تواند تحت تأثیر چنین توصیه‌هایی قرار گیرد.

این واقعیت نیز مطرح است که خلیلزاد نماینده حزب جمهوری‌خواه است.

ناظران بر این باورند که حمایت آشکار خلیلزاد از عمران خان ممکن به ارتباط گذشته او با رهبر حزب تحریک انصاف مرتبط باشد.

گفتنی است که سیاسیون برجسته و مردم افغانستان نیز انتقادات شدیدی در مورد نحوه رهبری روند صلح اففانستان از سوی خلیلزاد دارند؛ روندی که منجر به فروپاشی نظام جمهوری شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا