آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

عطامحمد نور در تکت «صلح و اعتدال» چه برنامه دارد؟

حوادث حکومت وحدت ملی برای ما خبر می‌دهد که تعدیل ساختار سیاسی افغانستان، از نیاز‌های مبرم پنداشته می‌شود.

بروز اختلافات در تکت‌های انتخاباتی یک امر معمول است. از چند روز بدین سو در تیم انتخاباتی« صلح و اعتدال» اختلافاتی به وجود آمده است. گفت‌وگو‌ها جریان دارد تا این اختلاف‌ها از میان برداشته شود. در دیگر تکت‌های انتخاباتی نیز این گونه اختلافات با اندکی تفاوت وجود دارد. واقعیت سخن این است که حضور کرکتر‌هایی چون عطامحمد نور این تکت را به عنوان جدی‌ترین رقیب تیم « دولت ساز» به نامزدی غنی، معرفی کرده است.
انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۱۴ را حتماً به یاد دارید. در انتخابات ۲۰۱۴ آقای نور از حامیان تیم انتخاباتی« اصلاحات و همگرایی» به نامزدی داکتر عبدالله بود. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که پیروز انتخابات ریاست ‌جمهوری دور گذشته،(۱۳۹۳) داکتر عبدالله بود که در نهایت یک حکومت توافقی به نام «حکومت وحدت ملی» شکل گرفت. حکومت وحدت ملی با ایستاد‌گی آقای نور ایجاد شد. جان کری وزیر پیشین خارجه امریکا، در کتابش که به تازگی چاپ شده، تایید می‎کند که آقای نور در انتخابات ۲۰۱۴ ایستاد‌گی نمود تا چنین حکومت به میان آید.
در چند دور از انتخابات تجربه شده، آقای نور یکی چهره‌های تاثیر گذار در انتخابات بوده است.
حالا در انتخابات ریاست‌ جمهوری پیش‌رو با توجه با بروز اختلاف به میان آمده در تیم صلح و اعتدال، دیده می‌شود که آقای نور در انتخابات حضور برنامه محور دارد. محمد حنیف اتمر، چندی پیش در گفت‌وگو با « طلوع نیوز» پُست «صدارت عظمی» را به گونه‌ای رد کرد. این اتفاق برای یک تبار خاص خوش‌آیند بود.
چهارشنبه‌شب هفته‌ گذشته، در جلسه‌ شورای رهبری تیم انتخاباتی صلح و اعتدال که در آن محمدحنیف اتمر، یونس قانونی، محمد محقق، عطامحمد نور، جیلانی پوپل، برنا کریمی، جاوید لودین، عالم ساعی و دیگر اعضای ارشد این تیم حضور داشتند، عطامحمد نور برگه‌ای به محمدحنیف اتمر تحویل می‌دهد و از او می‌خواهد که آن را امضا کند. این کاغذ حاوی توافق‌نامه‌ رسمی انتخاب عطامحمد نور به‌عنوان «صدراعظم» حکومت بعدی در صورت پیروزی تیم صلح و اعتدال بوده است. مضاف بر آن، آقای نور درخواست دومش را نیز مطرح می‌کند: آمدن عکسش در بیلبوردهای تبلیغاتی تیم صلح و اعتدال به‌ عنوان صدراعظم. عطامحمد نور اضافه می‌کند که او خود موقعیت عکسش را در بیلبوردها انتخاب می‌کند. رهبر تیم صلح و اعتدال از امضای سند امنتاع و استدلال کرده که توافق آن‌ها مبنی بر تشکیل رسمی پُست «صدراعظمی» خدشه‌ناپذیر است و مبتنی بر آن توافق، پس از پیروزی در انتخابات و تشکیل حکومت، لویه‌جرگه‌ تعدیل نظام سیاسی برگزار خواهد شد.
آقای اتمر، در این گفت‌وگو تاکید کرده در صورتی که پیروز انتخابات شد، صدراعظم مد نظر او، مثل وزیری می‌ماند که با فرمان رییس ‌جمهور مقرر و با فرمان رییس ‌جمهور برکنار می‌شود. این سخنان آقای اتمر، از منظری در میان یک تبار خاص خوشایند و مستعد جذب رای بود، اما برای طرف مقابل پرسش برانگیز.
فراموش نکنیم که عطامحمد نور، محمد یونس قانونی، محمد محقق و… با برنامه تعدیل ساختار سیاسی و تشکیل پُست نخست‌وزیری با صلاحیت‌های کامل در کنار آقای اتمر قرار گرفته‌اند. سخنان آقای اتمر در طلوع نیوز، آقای نور را وا داشت تا دست به یک اقدام احتیاطی بزند. استدلال نویسنده این است که تیم آقای نور در تکت انتخاباتی صلح و اعتدال، حضور برنامه محور دارد و در صورتی که حنیف اتمر سندی را امضا نکند، عطامحمد نور نیز عقب‌نشینی نخواهد کرد. حوادث حکومت وحدت ملی برای ما خبر می‌دهد که تعدیل ساختار سیاسی افغانستان، از نیاز‌های مبرم پنداشته می‌شود.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا