آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

عطامحمد نور در کابل و فروپاشی انجماد سیاسی

در حضور آقای نور در کابل، حرف و تحرک جدی و جدیدی در عرصه روند صلح، انتخابات ریاست جمهوری و وضعیت امنیتی مطرح می‌شود

چند روزی است که عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در کابل به سر می‌برد. آقای نور مدتی در خارج بود و پس چند روز اقامت در زادگاهش مزارشریف، این شهر را به قصد کابل ترک گفت.
عطا محمد نور یکی از چهره‌های شناخته شده عرصه سیاسی در سطح ملی در کشور است و عهده دار ریاست اجرایی حزب جمعیت اسلامی نیز می‌باشد.
آقای نور در چند روز گذشته مصروف دیدارهای مختلف با تیم‌های دیپلماتیک، جریان‌ها و چهره‌های سیاسی بوده و در کنار آن در تلاش جمع و جور کردن تشکیلات حزب جمعیت اسلامی، شورای رهبری این حزب و برگزاری کنگره آن بوده است.
اما گذشته ازین مسئله، آنچه مرا وادار به نبشتن این سیاهه در باب فعالیت‌های سیاسی آقای نور در کابل کرد، تحرک و جانی است که حضور او در کابل دست کم در میان جریان‌های سیاسی همسو، نمایندگی‌های دیپلماتیک علاقمند به روند صلح، انتخابات آینده ریاست جمهوری و وضعیت امنیتی کشور و همچنان همپیمانان، هم حزبی‌های او در مرکز بخشیده است.
بنده نه پیوندی با آقای نور دارم، نه حتا ایشان را از نزدیک دیده‌ام و در موارد زیادی نیز با عملکرد‌ها و مواضع سیاسی او مخالف بوده‌ام؛ ولی مخالفت سیاسی یک جانب قضیه است و جانب حقیقت را نگهداشتن بعد دیگر مسئله.
آقای نور در کابل با سفیران زیادی، از جمله با سفیر جمهوری خلق چین، سفیر هند در کابل، سفیر بریتانیا در کابل و سفیر اتحادیه اروپا در کابل که از اضلاع و کشورهای تاثیرگذار در مسایل منطقه‌ای و جهانی هستند، دیدار داشت. چهره‌های سیاسی و جریان‌های مختلفی را دیده و با آن‌های در مورد انتخابات، روند صلح و وضعیت جاری در کشور رایزنی کرده است.
در حضور آقای نور در کابل، حرف و تحرک جدی و جدیدی در عرصه روند صلح، انتخابات ریاست جمهوری و وضعیت امنیتی مطرح می‌شود.
اپوزیسیون بودن همیشه هزینه دارد و این هزینه را آقای نور همواره متقبل می‌شود، چه در موضع‌گیرهای سیاسی و چه در عمل.
زمانی که آقای نور در کابل نیست، گویی طیف‌ها و جریان‌های سیاسی همسو در زمهریر سیاست به خواب زمستانی فرو می‌روند. نه تحرکی و نه نشستی. نه حرف جدیدی و نه دیدار تازه‌ای، اما با رسیدن او به کابل، جمعیت اسلامی به عنوان یک حزب مطرح می‌شود. دیدارهای دیپلماتیک آغاز می‌شود و رایزنی روی روند صلح، اوضاع امنیتی و انتخابات آینده ریاست جمهوری جان تازه می‌گیرد.
در تازه‌ترین موارد، آقای نور سران جمعیت اسلامی را در زیر یک سقف گرد هم آورده و تلاش کرده که کنگره آن برگزار شود. با سفرای برخی کشورها دیدار داشته، با برخی جریان‌ها و چهره‌های سیاسی گفت‌وگو کرده است.
بر هر حال، آقای نور نشان داده که توانایی سازماندهی و مدیریت سیاسی را داشته و می‌تواند محوری باشد برای جریان‌های سیاسی همسو.
شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا