آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

عطا محمد نور؛ از حکومت‌داری مقتدرانه تا سیاست‌مداری مردم‌محور

به باور نویسنده، جدا از حوزه سیاست و قدرت، بخش بزرگی از اقتدار عطا محمد نور در سیاست افغانستان مردم‌گرایی و در میان مردم بودن او است. اکنون مردم بلخ یک صدا و یک پارچه او را دوست دارند.



عطا محمد نور والی پیشین بلخ و از چهره‏‌های شاخص سیاست افغانستان سرانجام پس از ماه‏ها به زادگاه‏اش یعنی بلخ برگشت.
امروز خاص و عام در ولایت بلخ و در سطح شهر خبر برگشت او را برای همدیگر نقل می‏کنند. در شهر سوار یک تکسی شدم و راننده بدون مقدمه گفت که استاد عطا امروز به خانه‏اش آمده است.
این مرد کهن سال با لبان پر از خنده طوری خبر برگشت عطا محمد نور را برایم نقل می‏کرد که گمان می‏کردی آقای نور از رفیق‏‌های وی باشد.
برایم سوال پیش آمد و از این مرد پرسیدم که چرا این قدر برگشت عطا محمد نور به بلخ برایت مایه خوشحالی است؟ در جواب گفت: استاد عطا « بچه شمال» است و نسبت به مردم این مرز و بوم فراوان دلسوزی دارد.
پاسخ این راننده را می‏توان در یک نگاه کلی و کلان‌تر مورد بررسی قرار داد. حکومت‏داری عطا محمد نور برای مردم بلخ هنوز یک الگو است. در شب و روزی که میان عطا محمد نور و ریاست ‏جمهوری کشمکش وجود داشت، بسیاری از مردم بلخ در حمایت از آقای نور می‏گفتند که حکومت‏داری استاد عطا آبروی نظام حکومت‏داری است و سایر والی‏ها می‌بایست انکشاف وتوسعه این شهر را برای خود یک الگو بدانند.
وقتی مردم بلخ اطلاع یافتند که قرار است عطا محمد نور وارد مزار شود، به گونه گسترده راهی میدان هوایی شدند تا مردی را که برای شان محبوب است پذیرایی کنند.
به باور نویسنده، جدا از حوزه سیاست و قدرت، بخش بزرگی از اقتدار عطا محمد نور در سیاست افغانستان مردم‌گرایی و در میان مردم بودن او است. اکنون مردم بلخ یک صدا و یک پارچه او را دوست دارند. در واقع می‏شود نوشت که مردم‌گرایی عطا محمد نور برای ایشان یک امتیاز است.
هر چند عطا محمد نور در ولایت بلخ موقف حکومتی ندارد، اما مردم به او احترام و باور دارند.
در میان سیاست‏مداران افغانستان، کمتر سیاست‏گری وجود دارد که به پیمانه وی در میان مردم محبوبیت داشته باشد و مردم‌گرا باشد. این باور در نزد مردم وجود دارد که عطا محمد نور در روز‏های خوب و بد در کنار شان است و مردم را تنها نمی‏گذارد.
سال گذشته، وقتی این حرف مطرح شد که استاد عطا در انتخابات ریاست‏ جمهوری آینده یکی از نامزدان خواهد بود، مردم در بخش‏های مختلف کشور از این خبر استقبال کردند و تاکید کردند که در انتخابات به او رای خواهند داد. در سیاست افغانستان هر روز خبر‏هایی منتشر می‏شود که فلان چهره سیاسی نامزد انتخابات خواهد بود، اما مردم از کنار این موضوع بسیار بی‌تفاوت می‏گذرند.
برای ریاست ‏جمهوری بسیار سخت خواهد بود که عطا محمد نور را از صفحه تحولات افغانستان کنار بزند، زیرا مردم به گونه گسترده در کنار او ایستاده‌‏اند و حذف عطا محمد نور برابر به حذف چند میلیون شهروند خواهد بود و این کار برای رقیبان سیاسی آقای نور ناممکن خواهد بود.
عطا محمد نور به عنوان یک سیاست‏مدار مطرح برای این‏که در نزد مردم محبوب باشد، کلی هزینه کرده است. مراد از هزینه، بودن در کنار مردم است؛ امری که برای کمتر سیاست‏گری مهم بوده است.
اکنون عطا محمد نور از اعضای برجسته ایتلاف ملی برای نجات افغانستان است. در این جریان سیاسی جنرال عبدالرشید دوستم و حاجی محمد محقق نیز حضور دارند و بدون شک در انتخابات ریاست‏ جمهوری سال آینده حرف اول و آخر را خواهد زد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا