آخرین اخبارافغانستانسیاست

عطا محمد نور جزئیات سقوط بلخ را فاش ساخت: غنی حاضر نشد حتا یک مرمی بدهد

عطامحمد نور والی اسبق بلخ در ویدئویی تازه جزئیات سقوط بلخ را به دست طالبان فاش کرده و گفته که غنی حاضر نشد برای نیروهای او حتی یک مرمی هم بدهد. آقای نور گفته است که در لحظات آخر خبر شد که توطئه شده و جانش نیز در خطر است.


به گزارش خبرگزاری دید، عطامحمد نور از چهره‌های سیاسی کشور امروز شنبه(۳۰ اسد) در ویدئویی گفت که در سقوط مزارشریف توطئه بزرگی در کار بود.
وی در پیامی ویدیویی در صفحه فیسبوک خود گفت: اشرف غنی حاضر نشد به ما مهمات بدهد و تنها یک عده سلاح کهنه و غیرقابل استفاده دادند.
او گفت: تنها ۱۶۰ قبضه اسلحه m16 از سوی دولت به خیزش مردمی اعطا شد که فاقد تیر بود و بارها خواستار تیر شدیم که آنهم در نهایت نرسید.
آقای نور ادامه داد: در عرض چند دقیقه نیروهای ارتش در بلخ تخلیه شد و وزیر دفاع و محمد محقق با تیلفون به وی گفتند که توطئه صورت گرفته و بهتر است جنگ را کنار بگذارید و جان خود را نجات دهید و در نهایت مارشال دوستم به من اطلاع داد که در گمرک حیرتان است و بهتر است وی هم به آنجا برود.
او ادامه داد: در هرات توطئه کردند و دست اسماعیل خان را بسته و تحویل طالبان دادند و همین توطئه در بلخ در حال اجرا بود که ما زودتر فهمیدیم و بلخ را ترک کردیم.
وی با بیان اینکه اظهارات امریکا درباره ملت سازی و ساخت افغانستان دروغ است، تاکید کرد: اگر طالبان یک دولت فراگیر تشکیل ندهند ، علیه آنها وارد جنگ می‌شوند.
عطا محمد نور در پایان گفت: طالبان تغییر نکرده است و همه آن چیزی که می‌گویند ظاهر سازی است و در لوای این موضوع در حال اذیت مردم و جستجوی خانه به خانه هستند.
وی افزود: جنگ هنوز ختم نشده و در صورتی که طالبان تجربه‌ تلخ گذشته را تکرار کنند و به ایجاد یک حکومت همه‌شمول تن ندهند، جنگ و مقاومت آغاز خواهد شد. او به مردم اطمینان داده است که روزی با هر شیوه‌ای ممکن به کشور بر می‌گردد و هرگز «نوکر بیگانه» نمی‌شوند.
نور گفته است برای امریکا و ناتو شرم است که افغانستان و همکاران‌شان را تنها گذاشته‌اند. به‌گفته‌ نور، امریکا و ناتو درحالی که می‌دانستند، حکومت دست‌نشانده‌ ‌شان فاسد و متعصب است، تا آخرین لحظه حمایت کردند.
ولایت بلخ با وجود عطا محمد نور و مارشال دوستم و تلاش این دو برای مقاومت در عرض چند ساعت شکست خورده و به تصرف طالبان در آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا