آخرین اخبارافغانستانسیاست

پیگیری یک گزارش مجعول؛

عطا محمد نور: شبکه تی جی ۱ باید پاسخگو باشد/ احتمال توطئه مخالفان وجود دارد

خبرگزاری دید: پس از جنجال‌هایی که نشر گزارش تی جی ۱ رای مبنی بر پرداخت رشوه از سوی قطر به برخی رهبران سیاسی افغانستان از جمله عطا محمد نور رهبر جمعیت اسلامی در فضای ملتهب سیاسی افغانستان ایجاد کرد، رسانه «پریما آنلاین کمونیکیشن» از رسانه‌های مطرح ایتالیایی در مصاحبه‌ای با عطا محمد نور که توسط «جیامپائولو کادالانو» به تاریخ ۱۳ فبروری ۲۰۲۳ میلادی انجام شده، به بررسی این قضیه پرداخت.

مصاحبه بعد از آن با آقای نور انجام شده که وی، نامه‌هایی جداگانه به مدیریت رسانه تی جی ۱ ایتالیایی و وزارت خارجه قطر برای پیگیری این موضوع فرستاده و خواستار وضاحت در این مورد شده است.

نشریه پریما آنلاین کمونیکیشن از آقای نور پرسیده که «چگونه از این ادعاها مطلع شدید و در مورد «اسنادی» که آن را ثابت می‌کند چه می‌گویید؟»

آقای نور در پاسخ به این پرسش گفته: «من از رسانه‌های دیگر از این گزارش پر از افترا توسط «تی‌جی رای ایتالیا» مطلع شدم که به دروغ من را به دریافت پول از قطر متهم کرد. آن مدارک جعلی است، آن‌ها همچنین از سربرگ و نشان دولتی قطر سوء استفاده کردند.  به عنوان یک اصل اساسی، رسانه‌ها باید اسناد را با منابع مختلف تأیید می‌کردند.  آنچه اتفاق افتاد صحت و بی‌طرفی رسانه‌ها را مورد تردید قرار می‌دهد. اگر در Tg1 ادعا کنند که آن اسناد را از منابع خود دریافت کرده‌اند، به این معنی است که در تله اخبار جعلی افتاده‌اند».

در پاسخ به این پرسش که واکنش شما به این خبر چگونه بود، گفت: «من با این نهاد رسانه‌ای تماس گرفتم تا به آن‌ها اطلاع دهم که گزارش آن‌ها افترا، دروغ و جعلی است.  من نامه‌ای هم به وزارت خارجه قطر نوشتم و از آن‌ها خواستم مدارک را بررسی کنند و بر اساس آن اقدام کنند. رسانه‌ها نام من را لکه دار کرده‌اند. این خبر در رسانه‌های سراسری افغانستان و جهان بازتاب گسترده یافت. ما می دانیم که این روزها چگونه اخبار جعلی منتشر می‌شود. پیامدهای خارجی هم دارد، وزارت خارجه امریکا هم اظهاراتی داشت. همه این‌ها به اعتبار من آسیب جدی وارد کرده است».

آنچه به عنوان اسناد رسمی در گزارش تی جی ۱ مستند شده، با سربرگ وزارت خارجه قطر و به زبان فارسی نگارش یافته که موضوع را کمی مشکوک می‌سازد؛ زیرا زبان رسمی قطر عربی است و قاعدتاً تمام اسناد و مدارک رسمی آن نیز باید به زبان عربی باشد.

نشریه پریما آنلاین کمونیکیشن در پرسش بعدی به نحوه پرداخت این «رشوه» انگشت نهاده و از آقای نور پرسیده است که «شما به عنوان یک مدیر تجربه طولانی دارید. به نظر شما رشوه دادن به یک مقام دولتی چگونه باید انجام شود؟ هر روزنامه‌نگار کارکشته‌ای از ثبت سند در مورد پرداخت رشوه می‌خندد. آیا به نظر شما قابل باور است؟»

آقای نور در پاسخ به این پرسش، ابراز تاسف کرده و روی این موضوع تاکید کرده که چرا باید اسناد رسمی سفارت قطر به جای زبان عربی به زبان فارسی نوشته شود.

رهبر جمعیت اسلامی در پاسخ به پرسش بعدی پریما آنلاین کمونیکیشن احتمال دریافت رشوه را برای پخش توسط این رسانه از سوی برخی حلقات برجسته کرده و افزوده که ممکن دست مخالفان سیاسی او در پشت این قضیه باشد.

از طرف دیگر، در این مصاحبه به مسئله ترور شخصیت نیز پرداخته شده و عطا محمد نور در پاسخ به این پرسش که آیا قصد صریح برای آسیب رساندن شخصیتی در گزارش مطرح است، گفته: هم قصد ترور شخصیتی وهم عدم دقت رسانه‌ای، رفتار غیرحرفه‌ای و نیت سوء علیه من، با توجه به مشخصات شخصیتی من مطرح بوده است. در گذشته نیز تلاش‌هایی برای بی‌اعتبار کردن من صورت گرفت، اما همه آن‌ها شکست خوردند».

در اخیر مصاحبه، جیامپائولو کوادانو از آقای نور در مورد نظر مردم افغانستان پرسیده. آقای نور اما به کارنامه، گذشته‌اش در جهاد علیه شوروی سابق و تجربه‌اش در حکومت داری در ولایت بلخ اشاره کرده و تاکید موده که از نوجوانی تا کنون مردم از او شناخت کافی دارند و این تهمت ها علیه جایگاه سیاسی‌اش اثری نخواهد داشت.

گفتنی است که در این مصاحبه آقای نور گزارش تی جی ۱ را «هتک حرمت» علیه خود تلقی کرده و مصمم است که آن را شفاف سازی کند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا