آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌هاسیاست

عفو بین‌الملل: آزادی بیان و روزنامه نگاری در افغانستان در معرض تهدید است

خبرگزاری دید: سازمان عفو بین‌الملل به تازگی گفته است که روزنامه نگاری در افغانستان در معرض تهدید جدی است.


سازمان عفو بین‌الملل امروز سه‌شنبه (۱۳ ثور) در پیامی به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفته است که رسانه‌های آزاد افغانستان در حال فروپاشی است.
این سازمان تأکید کرده است که باید به رسانه‌های پر جنب و جوش در افغانستان اجازه داد که رشد کنند. این سازمان از طا-لبان خواسته است به آزادی بیان احترام بگذارند و جامعه جهانی نیز از این آزادی حفاظت کند.
به گفته‌ سازمان عفو بین‌الملل، پس از تسلط طا-لبان، ۶۴۰۰ خبرنگار شغل خود را از دست داده‌اند. همچنین ۲۳۱ رسانه تعطیل شده و تعداد زیادی هم با تهدیدات امنیتی و مشکل مالی مواجه‌اند.
این سازمان افزوده که در این مدت، ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه هم بازداشت و مورد خشونت قرار گرفته‌اند. عفوبین‌الملل گفته که بیشترین آسیب را خبرنگاران زن متحمل شده‌اند.
مته نودسن معاون نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان هم می‌گوید که خبرنگارانی که در داخل کشور باقی مانده و هنوز هم با تعهد و فداکاری کار می‌کنند، تحت ترس و ارعاب زندگی می‌کنند. او گفته است که زنان خبرنگار سنگین‌ترین بار را به دوش می‌کشند.
او گفته است که کار خبرنگاری در افغانستان در شرایط ناپایدار و احتمالاً در یکی از چالش‌برانگیزترین دوران‌ها در بیش از دو دهه‌ گذشته قرار گرفته است: «رسانه‌های آزاد مورد حمله قرار گرفته‌اند. شبکه‌های خبری تعطیل شده‌اند. خبرنگاران وظایف خود را از دست داده‌اند. تعداد زیادی کشور را ترک کرده‌اند، اما بسیاری از آنهایی که در کشور باقی مانده‌اند، با آینده‌ای مبهم روبه‌رو هستند».

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا