آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانسیاست

عفو بین‌الملل: حق آزادی اجتماعات و آزادی بیان در افغانستان محدود شده است

خبرگزاری دید: سازمان عفو بین‌الملل از محدود شدن آزادی بیان و حق آزادی تجمع به گونه فزاینده در افغانستان خبر داد


سازمان عفو بین‌الملل امروز دوشنبه(۱ حمل) در گزارشی گفته است که ناپدید شدن زنان و بازداشت خودسر روزنامه‌نگاران و فعالان جامعه مدنی، آخرین تاکتیک‌های حکومت سرپرست برای خاموش ‌کردن صداها است.
در گزارش این سازمان آمده است که نه مورد از بازداشت‌های خودسر را مستند کرده ‌است.
براساس گزارش سازمان عفو بین‌المللی بازداشت‌های غیرقانونی و ناپدید شدن اجباری علیه کسانی انجام شده که سعی کرده‌اند «از طریق اعتراضات مسالمت‌آمیز یا با استفاده از حق آزادی بیان، طا-لبان را زیر سوال ببرند».
عفو بین‌الملل افزوده است که بازداشت زنان معترض و انکار مستمر از محل اختفای آنان که ناپدید شده‌اند، نشان‌دهنده‌ عدم مسئولیت‌پذیری و تعهد حکومت سرپرست در قبال حمایت از مردم افغانستان است.
در گزارش این سازمان آمده است که براساس تحقیقات و تحلیل‌های انجام شده، به این نتیجه رسیده است که طا-لبان موارد نقض جدی قوانین بین‌المللی حقوق بشر را مرتکب شده و فضای ترس را ایجاد کرده‌اند.
این نهاد افزوده است که ممکن است این آمار بیش‌ از چیزی باشد که توسط رسانه‌ها گزارش می‌شود.
عفو‌ بین‌الملل گفته است: «ما از طا-لبان می‌خواهیم که فوراً و بدون قیدوشرط تمام کسانی را که به ‌دلیل استفاده از حقوق خود بازداشت شده‌اند، آزاد کنند».
این سازمان تأکید کرده است که حکومت سرپرست باید معیارهای بین‌المللی حقوق بشر را رعایت کند و به همه شهروندان افغانستان اجازه دهد تا آزادانه از حقوق‌شان بدون هیچ ترسی استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا