آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

عفو بین‌الملل خواستار آزادی یوتیوبران شد

خبرگزاری دید: سازمان عفو بین‌الملل از طالبان خواست «اجمل حقیقی» و همکارانش را که به اتهام توهین به مقدسات بازداشت کرده‌اند، فوراً آزاد کنند.

سمیرا حمیدی، کارمند بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفته است که بازداشت یوتیوبران حمله آشکار به حق آزادی بیان است.
این سازمان گفته است: بازداشت مستبدانۀ حقیقی و همکارانش و مجبور ساختن آنان به عذرخواهی به خاطر این‌که مقام‌های طالبان از ویدیوی این یوتیوبران خوش‌شان نیامده بود، حملۀ آشکار به حق آزادی بیان است.
این نهاد بین‌المللی افزود که طالبان باید فوراً و بدون قید و شرط این یوتیوبران را رها کرده و به سانسور کسانی پایان ببخشند که می‌خواهند آزادانه اندیشۀ خود را بیان کنند.
طالبان به تازگی شماری از یوتیوبران افغان را بازداشت کرده و روز دوشنبه ویدیویی را نشر کرد که در آن حقیقی «به ترویج فحشا و توهین به آیات قرآن» اعتراف می‌کند. در این ویدیو دیده می‌شود که به دستان حقیقی و دو همکارش دست بند زده شده و لباس مخصوص زندانیان را به تن دارند.
چندی پیش از چینل یوتیوب آقای حقیقی ویدیویی نشر شد که در آن یکی از همکارانش، غلام سخی، که ادعا می‌شود در گذشته به مخدرات معتاد بوده و اکنون هم از «بیماری روانی» رنج می‌برد، ظاهراً آیاتی از قرآن را به گونۀ موزون خوانده و همزمان رقص می‌کند.
دو روز پس از آن، اجمل حقیقی و غلام سخی در یک ویدیوی دیگر ظاهر شده و ضمن عذرخواهی از کردار همکارش، این عمل او را اشتباه خوانده و گفته بود که «این اشتباه بار دیگر صورت نخواهد گرفت».
خانم حمیدی گفته است که طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان، با استفاده از ارعاب، آزار و خشونت، هر آن کسی را سرکوب کرده است که از حقوق بشر یا ارزش‌های معاصر، به‌ویژه مدافعان حقوق بشر، فعالان زن، خبرنگاران و اعضای نهادهای اکادمیک دفاع کرده‌اند.
او گفته است که طا-لبان باید بر اساس قوانین بشری بین‌المللی، بدون هیچ گونه تبعیض به حق آزادی بیان هر فرد احترام بگذارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا