آخرین اخبارجهانحقوق بشرسیاست

عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات فوری در مورد جنایات جنگی نظامیان بریتانیایی در افغانستان شد

خبرگزاری دید: به دنبال نشر گزارش‌ها در مورد اتهامات ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای ویژه بریتانیایی در افغانستان، عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات فوری در این زمینه شد.

عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات فوری در مورد جنایات جنگی نظامیان بریتانیایی در افغانستان شد

سازمان عفو بین‌الملل به تازگی در بیانیه‌ای نسبت به نشر گزارش‌ها در باره اتهامات ارتکاب جنایت جنگی توسط نیروهای بریتانیایی در افغانستان واکنش نشان داد و خواستار تحقیقات فوری در این زمینه شده است.
زمان سلطانی، محقق عفو بین‌الملل در امور آسیای جنوبی گفت: عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات مؤثر و شفاف در مورد اتهامات مطرح شده علیه نیروهای ویژه بریتانیا در افغانستان است که عدالت را برای قربانیان برقرار ‌کند و عاملان آن را پاسخگو ‌داند.
در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: یافته‌های بی‌بی‌سی وحشتناک است و به وضوح سطح هشداردهنده‌ای از معافیت از مجازات و عدم پاسخگویی سربازان بریتانیایی را که در افغانستان فعالیت می‌کردند، نشان می‌دهد. گزارش بی‌بی‌سی به تشریح قتل‌های غیرقانونی، از جمله قتل عمدی افراد پس از بازداشت، هدف قرار دادن غیرنظامیان و جعل شواهد برای توجیه کشتار مردان غیرمسلح، اشاره به جنایات جنگی احتمالی دارد. این پیشنهاد مبنی بر اینکه پوششی در سطح بالا صورت گرفته است، خشم اخلاقی را تشدید می‌کند و نشان می‌دهد که بریتانیا تمایلی به پیگیری تحقیقات مستقل و مؤثر در مورد این اتهامات ندارد.
این سازمان در ادامه از لندن خواست: بریتانیا موظف است فوراً تحقیقات در مورد تمامی اتهامات جنایات جنگی مربوط به نیروهای ویژه خود را آغاز کند و هر اتباع بریتانیایی که مظنون به مسئولیت کیفری فردی هستند باید در دادگاه‌های بریتانیا به دست عدالت سپرده شوند.
عفو بین‌الملل همچنین می‌گوید که دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) نیز تحقیقاتی را در افغانستان آغاز کرده و دادستان باید هر چه سریع‌تر ادعاهای جنایات جنگی انجام شده توسط همه طرف‌های درگیری را بدون ترس بررسی کند.
به گفته عفو بین‌الملل، به رغم گزارش‌های دلخراش جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان توسط نظامیان غربی، از جمله امریکا، دیوان کیفری بین‌المللی جز در مورد طا-لبان هیچ تحقیق دیگری را آغاز نکرده است.
گفتنی است که نیروهای ویژه بریتانیایی متهم به کشتار افراد غیرمسلح در شرایط مشکوک در افغانستان بین‌ سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا