آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنان

عفو بین‌الملل خواستار توجه ویژه ملل متحد به وضعیت حقوق بشر در افغانستان شد

خبرگزاری دید: مدیر بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل با ارسال نامه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار توجه جدی به وضعیت حقوق بشری افغانستان شده است.


یمینی میشرا در این نامه گفته است که وضعیت در افغانستان به‌شدت نگران‌کننده است؛ زیرا این کشور با موجی از جنایات در هم تنیده، نقض فاحش حقوق بشر و بحران انسانی رو به وخامت مواجه است.
میشرا افزوده است که طا-لبان از زمان تسلط خود بر افغانستان به‌طور جدی و سیستماتیک حقوق زنان را نقض کرده‌اند.
او اضافه کرده است که اکنون زنان افغانستان با اشکال مختلف خشونت مبتنی بر جنسیت، از جمله خشونت خانگی و افزایش موارد ازدواج زودهنگام و اجباری روبه‌رو هستند.
مدیر عفو بین‌الملل در نامه‌ خود افزوده است که تسلط طا-لبان منجر به افزایش حملات و به حاشیه راندن گروه‌های قومی و مذهبی به‌ویژه هزاره‌ها، هندوها و سیک‌ها شده است.
میشرا علاوه کرده است که براساس گزارش‌های مختلف، قومیت‌های هزاره و تاجیک با کوچ‌اجباری نیز مواجه شده‌اند.
در ادامه نامه مدیر عفو بین‌الملل آمده است که تحت حکومت طا-لبان، پرسونل سابق امنیتی و مقامات دولتی به زور ناپدید، خودسرانه دستگیر و یا به‌صورت فراقانونی کشته شده‌اند.
به ‌گفته‌ میشرا، طا-لبان به ‌طور خودسرانه صداهای منتقد مانند روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، فعالان زن و معترضان را دستگیر کرده و آن‌ها را بدون اتهام یا محاکمه و دسترسی به وکیل‌مدافع برای مدت طولانی در بازداشت نگه‌داشته‌اند.
او گفته است کسانی که دستگیر شده‌اند مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.
مدیر عفو بین‌الملل اشاره کرده است که طا-لبان غیرنظامیان را به اتهام داشتن ارتباط با «جبهه مقاومت» بازداشت و شکنجه کرده‌اند. همچنین به‌ گفته او، طا-لبان افراد «جبهه مقاومت» را کشته‌اند.
او علاوه کرده است که علی‌رغم جنایات و نقض فاحش حقوق بشر، هیچ نهاد ملی مستقل و بی‌طرفی برای نظارت بر حقوق بشر در کشور وجود ندارد.
به‌گفته‌ او، با تشدید سرکوب آزادی اجتماعات و بیان توسط طا-لبان، رسانه‌های محلی و سازمان‌های جامعه مدنی قادر به نظارت مستقل و بی‌طرف نیستند.
مدیر عفو بین‌الملل از شورای حقوق بشر خواسته است که فوراً یک میکانیزم مستقل پاسخ‌گویی بین‌المللی را در مورد افغانستان ایجاد کند. او بر لزوم ادامه تحقیقات در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان تأکید کرده است.
او نوشته است: «ماهیت جدی تداوم و تشدید تخلفات نیازمند توجه فوری است. ما از شما می‌خواهیم که یک میکانیزم پاسخ‌گویی مستقل با مأموریتی برای تحقیق و مستندسازی همه‌جانبه‌ جنایات براساس قوانین بین‌المللی و نقض جدی حقوق بشر در افغانستان ایجاد کنید».
به‌گفته‌ او، چنین میکانیزمی می‌تواند مکمل مأموریت نظارت و گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان باشد.
میشرا از شورای حقوق بشر خواسته است که از مأموریت گزارشگر ویژه حمایت کند و ظرفیت او را افزایش دهد.
او خواستار افزایش نظارت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر (OHCHR) نیز شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا