آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

عفو بین‌الملل خواستار پایان خشونت و نقض حقوق انسانی پناه‌جویان افغان شد

خبرگزاری دید: نهادهای حقوق بشری برای افغانستان به مناسبت روز جهانی پناهندگان از جامعه جهانی خواست به خشونت‌ها و نقض جدی حقوق انسانی پناه‌جویان افغان نقطه پایان بگذارد.

عفو بین‌الملل خواستار پایان خشونت و نقض حقوق انسانی پناه‌جویان افغان شد

سازمان عفو بین‌الملل امروز دوشنبه(۳۰ جوزا) در بیانیه‌ای می‌گوید که سختی‌های عمیق پناه‌جویان افغان را که به خاطر درگیری و آزار و اذیت مجبور به فرار از کشورشان شده‌اند، درک کرده و تعهد می‌سپارد صدای آن‌ها باشد و از حقوق شان دفاع ‌کند.
در بیانیه این سازمان آمده است: بحران پناه‌جویان افغانستان، یکی از بزرگ‌ترین وضعیت‌های طولانی‌مدت پناهجویان در جهان است. امروز بیش از ۶ میلیون افغان به دلیل درگیری، خشونت و فقر از خانه‌ها و کشورشان رانده شده‌اند. از این تعداد، ۳٫۵ میلیون آواره در داخل افغانستان هستند و ۲٫۶ میلیون مهاجر افغان در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند.
عفو بین‌الملل می‌گوید با قدرت‌گیری طا-لبان در افغانستان، بحران انسانی که مردم این کشور امروز با آن مواجه است، تشدید شده است.
به گفته این سازمان، تأثیر این وضعیت برای زنان و کودکان بسیار مخرب است، زیرا ۸۰ درصد آواره‌ شد‌گان جدید را تشکیل می‌دهند.
این سازمان بین‌المللی افزوده است که بسیاری پناهندگان افغان در پاکستان، ازبیکستان، تاجیکستان، ایران، مالزیا و ترکیه از حقوق شان بر اساس قوانین بین‌المللی برخوردار نیستند.
عفو بین‌الملل می‌گوید که پناه‌جویان افغان در سایر کشورها با بدرفتاری، تبعیض، دسترسی به خدمات اولیه، تحصیل، کار، هویت، اسناد مسافرتی، بازداشت‌های خودسرانه، مجازات‌ها و اخراج اجباری مواجه هستند.
این سازمان با ابراز نگرانی نسبت به افزایش حوادث خشونت‌آمیز و نقض جدی حقوق بشر علیه پناه‌جویان، می‌گوید که بسیاری دولت‌ها رنج عظیم افراد نیازمند حمایت بین‌المللی، به‌ویژه زنان و کودکان را نادیده می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا