آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

عفو بین‌الملل نسبت به آنچه نقض حقوق بشر در افغانستان می‌خواند، هشدار داد

خبرگزاری دید: سازمان عفو بین‌الملل با بیان این‌که افغانستان با گذشت حدود ۲ سال از تحولات سیاسی در آستانه ویرانی غیرقابل بازگشت قرار گرفته، برای پاسخگو کردن حاکمیت فراخوان داد.

سازمان عفو بین‌الملل به تازگی در بیانیه‌ای ادعا کرده است که امارت اسلامی پس از گرفتن قدرت در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، دور جدیدی از نقض حقوق بشر را آغاز کرده و نه تنها وعده‌های خود را در مورد حمایت از حقوق مردم افغانستان، به ‌ویژه زنان زیر پا گذاشته، بلکه چرخه خشونت را از سر گرفته است در حالی که مصئونیت کامل دارد.

در بیانیه این سازمان آمده است: آن‌ها به طور سیستماتیک نهادهای کلیدی حمایت از حقوق بشر را منحل کردند، آزادی بیان، انجمن‌ها، محاکم عادلانه و سایر حقوق را تحت فشار قرار دادند. حقوق اساسی زنان و دختران سلب شده است. هزاران افغان به طور خودسرانه بازداشت، شکنجه، ناپدید و حتی کشته شده‌اند. روزنامه نگاران، فعالان، مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، دانشگاهیان، اقلیت‌های مذهبی و قومی همچنان در معرض خطر ویژه قرار دارند.

عفو بین‌الملل خاطرنشان کرده که حقوق بشر در همه جبهه‌ها مورد حمله قرار گرفته و باید متوقف شود.

این سازمان با تشویق نهادها و مردم گفته اکنون اقدام کنند و از طا-لبان بخواهند که به نقض حقوق بشر نقطه پایان بگذارند، حقوق مردم افغانستان و آزادی بیان را تضمین کرده و بازداشت‌های خودسرانه، ضرب و شتم اعتراضات مسالمت‌آمیز پایان یابد و میکانیزم‌های تحقق پاسخگویی موثر و شفاف ایجاد شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا