آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمسیاست

عفو بین‌الملل و خانه آزادی بیان بازداشت خبرنگاران آریانا نیوز را توسط طا-لبان ناموجه خواندند

خبرگزاری دید: عفو بین‌الملل و خانه آزادی بیان خواستار رهایی بی قید و شرط خبرنگاران آریانا نیوز که از سوی طا-لبان بازداشت شده‌اند، شده و آن را «خود سرانه و غیر قابل توجیه» خوانده‌اند.


سازمان عفو بین‌الملل امروز سه‌شنبه (۱۲ دلو) در توییتی نوشته است که چنین حملات فزاینده‌ علیه آزادی رسانه‌ها تهدیدی جدی برای حق آزادی بیان است.
عفو‌ بین‌الملل تأکید کرده است که طا-لبان باید بدون قیدوشرط و فوراً خبرنگاران آریانانیوز را رها کنند.
این سازمان در ادامه گفته است که طا-لبان درحالی به بازداشت معترضان، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران ادامه می‌دهند که هفته‌ گذشته با برخی کشورهای غربی در اُسلو درباره‌ وضعیت بشردوستانه در افغانستان گفت‌وگو کردند.
عفو بین‌الملل تأکید کرده است که «جامعه بین‌المللی باید از طا-لبان بخواهد که به نقض حقوق بشر پایان داده و آن‌ها را پاسخگو نگهدارد».
وارث حسرت گرداننده‌ برنامه‌های سیاسی و اسلم حجاب گزارشگر اقتصادی تلویزیون آریانانیوز بعد از ظهر روز دوشنبه (۱۱ دلو) از در ورودی این رسانه در کابل توسط نیروهای استخبارات طا-لبان بازداشت شده‌اند.
تاکنون دلیل بازداشت این خبرنگاران روشن نیست و طا-لبان هم تا کنون در این باره چیزی نگفته‌اند.
در همین حال، خانه‌ آزادی بیان هم بازداشت اسلم حجاب و وارث حسرت را خلاف موازین جهانی حقوق بشری و آزادی بیان دانسته و از طا-لبان خواسته است تا بی‌درنگ آنان را رها و بیشتر از این آزادی بیان را سرکوب نکنند.
این نهاد از دیگر نهادهای حامی آزادی بیان و جامعه جهانی نیز خواسته است تا جلو سرکوب سیستماتیک رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان را بگیرند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا