آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

عفو بین‌الملل: گزارش ملل متحد نشان می‌دهد که جهان باید میکانیزم پاسخگو در افغانستان ایجاد کند

خبرگزاری دید: سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که گزارش سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان باید زنگ خطری برای جامعه جهانی باشد تا فوراً یک میکانیزم پاسخگو را در این کشور ایجاد کند.


سازمان عفو بین‌الملل به تازگی در بیانیه‌ای در واکنش به گزارش سازمان ملل متحد در باره وضعیت حقوق بشر در افغانستان گفته است که یک میکانیزم پاسخگو باید برای پایان دادن به نقض فاحش حقوق بشر از سوی طالبان در افغانستان ایجاد شود.
در بیانیه این سازمان آمده است: اولین گزارش گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان باید زنگ خطری برای جامعه جهانی در مورد نیاز فوری به ایجاد یک مکانیزم پاسخگو جهت پایان دادن به نقض فاحش حقوق بشر توسط طا-لبان در افغانستان باشد.
یمینی میشرا مدیر منطقه جنوب آسیا در عفو بین‌الملل با استقبال از گزارش ملل متحد گفت: ما عمیقاً نگران هستیم که این نقض‌ها و تجاوزات حقوق بشر بدون مجازات در غیاب میکانیزمی برای پاسخگویی مقامات فعلی طا-لبان ادامه یابد.
عفو بین‌الملل افزوده است که به‌رغم وعده‌هایی که در مذاکرات صلح دوحه و در اعلامیه‌های بعدی با به دست گرفتن کنترول افغانستان در اگست ۲۰۲۱ داده بودند، طا-لبان به «عفو عمومی» اعلام‌شده خود پایبند نبودند.
بیانیه این سازمان گفته است: طا-لبان بارها وعده‌های خود را به مردم افغانستان و جامعه جهانی زیر پا گذاشته است.
عفو بین‌الملل تأکید می‌کند که یافته‌های گزارش گزارش‌گر ویژه در مورد قتل‌های هدفمند، دستگیری‌های خودسرانه، ناپدید شدن اجباری و سایر موارد نقض حقوق بشر، به‌ویژه در ولایت پنجشیر علیه غیرنظامیان، باید به عنوان مدرک کافی برای کشورهای عضو شورای حقوق بشر باشد.
این سازمان در ادامه بیان داشت: در حالی که کشورهای عضو امروز در شورای حقوق بشر تشکیل جلسه می‌دهند، بیش از ۸۵۰ هزار دختر بالای صنف ششم در افغانستان از حق آموزش محروم هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا