آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

عفو بین‌الملل: حمله به مدافعان حقوق بشر بی‌‌طرفانه و مستقل بررسی شود

عفو بین‌الملل از حکومت افغانستان خواسته است تا حملات به مدافعان حقوق بشر را سریع و بی‌طرفانه بررسی کند.


به گزارش خبرگزاری دید: عفو بین‌الملل امروز یک‌شنبه (۱۳ سرطان) در دادخواستی گفته‌ است: «از دولت افغانستان می‌خواهیم تا در اطمینان از موثر بودن و کارآیی میکانیزم حمایت از مدافعان حقوق بشر، روند را تسریع کند و تهدیدات و حملات به مدافعان حقوق بشر را سریع، دقیق، بی‌طرفانه و مستقل و با رعایت کامل قوانین بین‌المللی بررسی کند».
پیش از این رییس جمهور غنی فرمانی را در ۲۰ دسمبر ۲۰۲۰ برای ایجاد میکانیزم محافظت از مدافغان حقوق بشر صادر کرده ‌بود؛ اما عفو بین‌الملل گفته ‌است با وجودی که چند ماه از ایجاد این میکانیزم می‌گذرد تا هنوز پیشرفت ملموسی به دست نیامده‌ است.
این سازمان گفته‌ است که از زمان صدور فرمان ریاست جمهوری کارمندان صحی، امدادگران، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران مورد حملات هدفمند قرار گرفتند. «از جنوری ۲۰۲۱ دست کم ۲۴ تن، از جمله دو داکتر در حملات جداگانه در ولایات پروان و فراه، واکسیناتوران زن و خبرنگاران در ولایت ننگرهار و قضات زن در کابل کشته شده‌اند».
این سازمان از نهادهای مدافع حقوق بشر خواستار امضای این دادخواست شده‌ است.
این سازمان همچنین خواستار پاسخ کمیسیون مشترک حمایت از مدافعان حقوق بشر در زمینه تحقیق در مورد حمله‌ها و تهدیدها علیه مدافعان حقوق بشر و پیگرد و محاکمه عاملان آن شده ‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا