آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

عفو بین‌الملل: طا-لبان ۱۳ هزاره را در دایکندی کشتند

عفو بین‌الملل می‌گوید که اعضای طا-لبان به طور غیرقانونی ۱۳ تن از قوم هزاره را در ولایت دایکندی پس از آن قتل عام کردند که نیروهای امنیتی حکومت پیشین تسلیم شده بودند.


به گزارش خبرگزاری دید، سازمان عفو بین‌الملل به تازگی در گزارشی می‌گوید که تحقیقات این نهاد نشان می‌دهد که اعضای طا-لبان به تاریخ ۳۰ اگست، ۱۳ هزاره را که عضو نیروهای امنیتی این کشور بودند در روستای کاهور ولسوالی خدیر قتل عام کردند.
بر بنیاد شهادت شاهدان عینی که از سوی عفو بین‌الملل جمع‌آوری شده است، طا-لبان به صورت غیرقانونی ۹ عضو نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را پس از آن‌که آن‌ها تسلیم شده بوند، اعدام کردند که می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود.
عفو بین‌الملل افزود که دو غیرنظامی دیگر نیز هنگام فرار کشته شدند.
دبیر کل عفو بین‌الملل می‌گوید: این اعدام‌های بی‌رحمانه ثابت می‌کند که طا-لبان مرتکب همان سوء‌استفاده‌های وحشتناکی می‌شوند که در دوران حکومت قبلی شان در افغانستان بودند.
او افزوده است که که طا-لبان همواره حقوق کسانی را که دشمن خود می‌پندارند، نقض می‌کنند، حتی کسانی را که تسلیم می‌شوند نیز می‌کشند.
در بیانیه این سازمان آمده است: طالبان می‌گویند که کارمندان دولت پیشین را هدف قرار نمی‌دهند، اما این کشتارها در تناقض با چنین ادعاها هستند.
در ادامه، عفو بین‌الملل از طالبان خواسته است که تا فوراً این اقدامات ظالمانه را متوقف کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا