آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

عفو بین‌الملل: عاملان کشتار افراد ملکی باید محاکمه شوند

سازمان عفو بین‌الملل خواستار محاکمه شدن عاملان کشتار غیرنظامیان در افغانستان شده و از طرف‌های درگیر خواسته اقدامات لازم را برای محافظت از غیرنظامیان انجام دهند و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.


به گزارش خبرگزاری دید، سازمان عفو بین‌الملل به تازگی در بیانیه‌ای از حکومت افغانستان خواست عاملان حملات وحشیانه علیه غیرنظامیان را تحت پیگرد قرار دهد و آن‌ها را محاکمه کند.
این سازمان در اعلامیه‌ای به هدف قرارگرفتن واکسیناتوران در ننگرهار، کشتار ماین‌پاکان در بغلان و حملات اخیر در غرب کابل اشاره کرده است.
سمیرا حمیدی یکی از اعضای این سازمان در جنوب آسیا گفته است که کشتار غیرنظامیان بدون تقریباً هیچ‌گونه مجازاتی در افغانستان ادامه دارد.
خانم حمیدی پافشاری کرده است: مقامات افغانستان باید با شروع تحقیقات مستقل و موثر در مورد این حملات و سایر حملات علیه غیرنظامیان، این چرخه معافیت از مجازات را خاتمه دهند و عاملان آن را به دادگاه بکشانند.
وی افزوده است: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که حمایت از غیرنظامیان و اقلیت‌ها را به عنوان مولفه اصلی حمایت مداوم از روند صلح قرار دهند.
سازمان عفو بین‌الملل از همه طرف‌های درگیر خواست که تمام اقدامات لازم را برای محافظت از غیرنظامیان انجام دهند و به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند.
بر اساس معلومات عفو بین‌الملل، کارمندان صحی، امدادرسانان، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران پس از آغاز گفت‌وگوهای صلح در قطر، هدف موجی از حملات هدفمند قرار گرفته‌اند، طوری که از ماه جنوری تا اکنون ۲۴ تن در چنین رویدادها از جمله دو داکتر جان باخته‌اند.
گفتنی است که سازمان عفو بین‌الملل حملات هدفمند علیه دانش‌آموزان، کارمندان صحی، امدادارسانان و غیرنظامیان را «جنایت جنگی» خواند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا