آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنان

عفو بین الملل: طا-لبان سرنوشت عالیه عزیزی را معلوم کنند

خبرگزاری دید: سازمان عفو بین‌الملل از طا-لبان خواست در مورد ربوده‌شدن عالیه عزیزی رییس زندان هرات تحقیق کنند و اگر وی را دستگیر کرده‌اند، فوراً آزاد کنند.


سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته در بیانیه‌ای از طا-لبان خواست تا هرچه عاجل در مورد ربوده‌شدن عالیه عزیزی، رییس زندان زنان هرات تحقیق کنند و اگر او را بازداشت کرده‌اند، بدون قید و شرط آزاد کنند.
عالیه عزیزی حدود سه ماه پیش پس از رفتن به وظیفه‌اش به تاریخ دوم اکتوبر ۲۰۲۱ به خانه برنگشته و ناپدید شده است.
زمان سلطانی پژوهشگر آسیای جنوبی در سازمان عفو بین‌الملل گفته است: بیش از سه ماه از ناپدید شدن عالیه عزیزی می‌گذرد و خانواده او هنوز در مورد محل نگهداری او کاملاً بی‌اطلاع هستند.
وی افزود که ربوده ‌شدن عالیه به سلسله بازداشت‌های غیرقانونی اعضای دولت پیشین، خبرنگاران و منتقدان در سراسر افغانستان توسط طا-لبان صورت گرفته است.
محمد نذیر عارفی یک تن از بستگان عالیه به عفو بین‌الملل گفته است که باوجود درخواست‌های مکرر از مقامات طا-لبان در هرات هنوز این گروه تحقیقاتی را در پیوند به ناپدید‌شدن او آغاز نکرده‌ و تنها پاسخی که دریافت کرده‌اند این است که او نزد طا-لبان نیست.
سلطانی می‌گوید: طالبان باید اقدامات فوری را برای انجام یک تحقیق کامل، بی‌طرفانه و مستقل در این مورد و سایر موارد ناپدید ‌شدن اجباری انجام دهند، به خانواده‌هایی که عزیزان شان مفقود شده‌اند پاسخ دهند و افرادی را در گروه شان که چنین اعمال را انجام می‌دهند تحت قوانین بین‌المللی و سایر موارد نقض جدی حقوق بشر پاسخگو قرار دهند.
این در حالی است که تا کنون چندین زن فعال حقوق بشر پس از اعتراضات اخیر در کابل از خانه‌های‌شان بازداشت شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا