آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

عملکرد ارگ در برابر کابینه؛ فوران اختلافات در فقدان مدیریت

این ابراز نظر جنرال نیکلسون، که بدون شک یک هشدار به رهبری حکومت کابل محسوب می‏شود، نشان می‏دهد که رییس‏ جمهور غنی، دارد به سمتی گام بر می‏دارد که نتیجه‌‏اش فروپاشی حکومت است.


محمد اشرف غنی رییس‏ جمهور کشور با تک‏روی و انحصارگرایی قدرت حکومت و نهادی به نام دولت را سخت فلج کرده است. مخالفان سیاسی رییس‏ جمهور غنی، از مدت ها قبل حرف از ایجاد حکومت موقت می‏زنند.
در شب و روزی که نامزدان انتخابات ریاست‏ جمهوری سال ۱۳۹۳ از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شد، یک روزنامه بین‏المللی در مورد شخصیت فردی رییس‏ جمهور غنی، نوشته بود که او فرد خودخواه و تک‏رو است.
بسیاری از مشاورین رییس‏ جمهور غنی، در عمر حکومت وحدت ملی بار‏ها گفته‏اند که رییس‏ جمهور در مورد مسایل مهم حکومتی با آن ها رای‏زنی نمی‏کند. در حال حاضر شمار زیادی در کنار رییس‏ جمهور با امکانات فوق‏العاده به عنوان مشاور جمع شده‏اند.
امروز چهار شنبه (۱۴ سنبله) روزنامه هشت صبح نوشته است که رییس‏ جمهور غنی، فهرست مقام‏‌هایی را که او در سفر به نیویارک جهت اشتراک در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد همراهی می‏کنند، از دید خود گذارنده و نام صلاح‏الدین ربانی، وزیر خارجه کشور را خط زده است. منبع افزوده است که این اقدام شخص آقای غنی، خشم وزیر خارجه را برانگیخته است.
جنرال جان نیکلسون فرمانده پیشین ماموریت حمایت قاطع خطاب به حکومت و دولت افغانستان گفته، اگر شما وحدت ملی را در حکومت تقویت و حفظ کنید، دشمنان توان فروپاشی حکومت را نخواهند داشت. این ابراز نظر جنرال نیکلسون، که بدون شک یک هشدار به رهبری حکومت کابل محسوب می‏شود، نشان می‏دهد که رییس‏ جمهور غنی، دارد به سمتی گام بر می‏دارد که نتیجه‏اش فروپاشی حکومت است.
برای طالبان و مخالفان سیاسی رییس ‏جمهور غنی، شکل گیری حکومت وحدت ملی در تاریخ افغانستان یک سازش سیاسی است و هیچ گونه مشروعیت حقوقی و سیاسی ندارد. به تازه‏گی احمد ضیا مسعود، معاون حزب جمعیت اسلامی به طلوع نیوز گفته است که حکومت کنونی مشروعیت ندارد و طالبان روی همین علت با حکومت کابل داخل مذاکره و گفت‏وگو نمی‏شود.
عملکرد رییس‏ جمهور غنی، برای هیچ آدرس در افغانستان قابل قبول نیست. وزیران کابینه نیز بار‏ها گفته‏اند که اشرف غنی، با آن ها برخورد نادرست می کنند.
در برکناری علی احمد عثمانی، داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی واکنش نشان داد و گفت که رییس‏ جمهور نباید با وزیران کابینه برخورد سیاسی کند.
بدون شک خط زدن نام وزیر خارجه کشور از فهرست مقام‏هایی که قرار است رییس‏ جمهور را در سفر به نیویارک همراهی کنند، یک اقدام سیاسی پنداشته می‏شود.
در این چند سال تجربه حکومت‏داری رییس‏ جمهور ثابت کرده است که او حتی با حلقه نزدیک خودش هم نمی‏تواند کار کند.
جامعه جهانی همواره از فروپاشی حکومت به دولت‏مردان کابل هشدار داده است. صلاح‏الدین ربانی، رسماً ریاست حزب جمعیت اسلامی را دارد. این حزب سیاسی در انتخابات ۱۳۹۳ جناح رقیب انتخاباتی غنی بود. وزیر خارجه از چهره‏های مهم در تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله بود.
آقای ربانی، در ارتباط به چگونگی برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‏ جمهوری، ارگ را متهم به بی تفاوتی در برابر اصلاحات انتخاباتی کرده است و تاکید نموده که کمیسیون انتخابات در سایه حکومت کار می‏کند.
در خصوص عزل و نصب وزیران در کابینه، آقای صلاح‏ الدین ربانی با رییس‏ جمهور غنی، کشمکش داشته است. در مورد انتصاب یوسف نورستانی به عنوان سفیر، وزیر خارجه با غنی اختلاف جدی داشته.
یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات در انتخابات سال ۱۳۹۳ بود و از نظر احزاب سیاسی و افکار عمومی کشور، او انتخابات دور گذشته ریاست‏ جمهوری را سمت و سو داده است و باید مورد بازجویی نهاد‏های عدلی و قضایی قرار بگیرد.
به باور نویسنده، آنچه رییس‏ جمهور غنی در این چند سال انجام داده است، حکومت را در معرض فروپاشی قرار داده و موجب شده است که جامعه جهانی باور شان نسبت به حمایت از کابل کاهش یابد.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا