آخرین اخبارجهانسیاست

عملیات انتقال از افغانستان با دخالت وزارت خارجه امریکا مختل شده است

خبرگزاری دید: برخی منابع افشا کرده‌اند که وزارت خارجه امریکا در روند تخلیه شهروندان امریکایی و افغانستانی‌های در خطر از میدان هوایی کابل، اختلالاتی ایجاد کرده و مانع شده است.


یک گروه غیرانتفاعی که روند تخلیه شهروندان امریکایی و افغان‌های آسیب‌پذیر از افغانستان را بر عهده دارد، وزارت خارجه امریکا را به مختل‌سازی روند تخلیه از افغانستان متهم کرده و گفته‌است که دخالت این وزارت‌خانه باعث شده‌است پروازها از افغانستان متوقف شود.
نیویارک‌پست به نقل از جسی جنسن یکی از بنیان‌گذاران این گروه غیرانتفاعی گزارش داده که وزارت خارجه امریکا تخلیه افرادی را که از سوی طا-لبان به دلیل همکاری با دولت و ایالات متحده تهدید به انتقام شده‌اند برای سازمان‌های کمکی خصوصی غیرممکن می‌کند.
جنسن در یک مورد ادعا کرده ‌است که در اوایل سال جاری، حدود ۱۰۰۰ تخت را فراهم کرده‌است؛ اما از این تخت‌ها برای حدود ۱۲۰۰ نفر که از افغانستان خارج شده و در کشور سوم در مسیر امریکا توقف کرده‌بودند، استفاده می‌شده‌است.
با این حال، جنسن ادعا کرد که قبل از این‌که پروازها از افغانستان صورت بگیرد، وزارت امور خارجه امریکا به این سازمان اطلاع داده که آن‌ها باید تخت‌های گروه‌ جداگانه از افرادی را که قبلاً به آلمان تخلیه شده‌بودند ببرند.
جسی جنسن یکی از بنیان‌گذاران گروه ویژه آرگو و نامزد جمهوری‌خواه کانگرس، وزارت امور خارجه امریکا را متهم کرد که تلاش‌های نجات این سازمان در افغانستان را مختل می‌کند.
او در ادامه گفته‌ است: «اقدامات مشابه بسیاری از پروازهای تخلیه نیروهای Task Force Argo را متوقف کرده‌است، بنابراین [وزارت امور خارجه] نه تنها کمک نکرده؛ بلکه آن‌ها به طور فعال چیزهایی را می‌دزدند که ما درباره آن‌ها مذاکره کرده‌ایم».
او همچنین گفته ‌است: «آن‌ها مذاکرات هر سازمان امداد و نجات خصوصی را با کشورهای شخص ثالث، «لیلی پد» مسدود می‌کنند. ما سه پرواز داریم که برای بیش از هشت هفته متوقف شده‌اند و ۱۲۰۰ نفر در انتظار تخلیه هستند. در میان آن ها راهبه‌های کاتولیک، یک شهروند امریکایی، اعضای خانواده‌های دارندگان گرین‌کارد و سایر افراد در معرض خطر هستند. و ما نتوانستیم آن‌ها را تخلیه کنیم؛ زیرا جایی برای بردن آن‌ها نداریم».
جنسن در ادامه این وزارتخانه را به بی‌علاقگی به تخلیه افرادی که «جان خود را برای محافظت از اعضای خدمات شهروندی امریکایی گذاشته‌اند» متهم کرده‌است.
وزارت خارجه امریکا تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا