آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

کمیسیون حقوق‌بشر:

غاصبان زمین و مافیا نباید به مجلس راه‌یابند

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان ضمن ابراز نگرانی از تامین امنیت انتخابات، تاکید دارد که متهمان نقض حقوق‌بشری و غاصبان زمین نباید به پارلمان آینده راه‌یابند.


کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان ضمن ابراز نگرانی از تامین امنیت انتخابات، تاکید دارد که متهمان نقض حقوق‌بشری و غاصبان زمین نباید به پارلمان آینده راه‌یابند.
به گزارش خبرگزاری دید، سیما سمر رییس کمیسیون حقوق‌بشر که امروز پنجشنبه (۲۶ میزان) در کابل صحبت می‌کرد از مردم افغانستان خواست با اشتراک‌شان به پای صندوق‌های رای بروند و آینده دمکراسی را در کشور تضمین کنند.
خانم سمر گفت:« هنوزهم افرادی در میان نامزدان انتخابات پارلمانی هستند که به نقض حقوق‌بشری متهم‌اند، ولی خواست ما از حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی این است که این مسئله را جدی بررسی کنند.»
به گفته او، مردم افغانستان باید از انتخابات‌های گذشته پارلمانی عبرت بگیرند و از حق رای خود منحیث یک دَین ملی استفاده کرده و به افراد متهم به نقض حقوق بشری و غاصبان زمین رای ندهند.
همچنین کمیسیون حقوق‌بشر نگرانی‌هایی را در مورد نقض حقوق بشری در روند ثبت نام رای دهندگان و روند رقابت‌های انتخاباتی نیز مطرح کرد.
خانم سمر گفت: در روند ثبت نام رای دهندگان یک تعداد به دلیل مشکلات امنیتی از حق‌شان محروم شده، یک تعداد به دلیل نداشتن شناسنامه و حدود ۱۳ هزار زندانی هم به دلیل زندانی بودن از حق سیاسی خود (حق رای) محروم شده اند.
رییس کمیسیون حقوق بشر ناامنی را یک چالش بزرگ در روند انتخابات خواند و گفت که تنها در روند ثبت نام رای دهندگان و رقابت‌های انتخاباتی حدود ۳۰ حمله تروریستی از سوی این کمیسیون ثبت شده که ۵۴ نفر به شمول ده نامزد انتخاباتی کشته و ۱۵۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند که برای این کمیسیون نگران کننده است.
به گفته او، در روند توزیع شناسنامه هم در چندین حمله بیش از ۱۰۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.
خانم سمر گفت: یکی از نگرانی‌های جدی کمیسیون حقوق‌بشر تامین امنیت جان اشتراک کنندگان و نامزدان انتخابات است و خواست ما از حکومت افغانستان این است که این مساله را جدی بگیرد؛ از نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان نیز می‌خواهیم که در این زمینه با نیروهای افغان همکاری کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا