آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

رییس جمهور غنی:

غرب باید دست از نوازش طالبان بر دارد/ ۷هزار زندانی طالبان در بدل توافق جامع صلح رها می‌شوند

رییس جمهور اشرف غنی در مصاحبه‌ای در باره روند صلح، وضعیت افغانستان، طالبان، پاکستان و خروج نیروهای خارجی گفت‌وگو کرده است. آقای غنی در این مصاحبه تاکید کرده که ۷ هزار زندانی گروه طالبان فقط در بدل توافق جامع صلح رها خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور اشرف غنی به تازگی در مصاحبه‌ای با روزنامه اشپیگل آلمان با بیان این که دیپلماسی غرب باید از نوازش طالبان دست بردارند، گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان آمادگی هر گونه وضعیتی را دارند.

در رابطه به خروج نیروهای خارجی، رییس جمهور غنی گفته است: من خود هرگز مخالف خروج ایالات متحده نبوده‌ام و نه هم وقت خود را برای تأسف خوردن تلف می‌کنم. سئوال اکنون این است که منافع مشترک ما در آینده کجاست و چگونه می‌توانیم مشارکت خود را با ایالات متحده تغییر دهیم.

رییس جمهور در مورد وضعیت افغانستان و آمادگی نیروهای امنیتی کشور در مقابله با تروریزم گفته است: اگر من کاری انجام‌ داده‌ام، آماده کردن نیروهای مان برای این وضعیت بوده است … اکنون واضح است که یک فصل جدید باز و قوانین جدید بازی اعمال می‌شود.

آقای غنی با اشاره به روند صلح افزوده است: در درجه اول به لحاظ منطقه‌ای در مورد صلح تصمیم‌گیری می‌شود و من معتقدم که ما در یک لحظه مهم برای بازاندیشی قرار داریم. قبل از هر چیز، مسئله مهم دخیل کردن پاکستان است. ایالات متحده اکنون نقش جزئی دارد. مسئله صلح یا خصومت اکنون در دست پاکستان است.

به گفته رییس جمهور، جنرال قمر جاوید باوجوا رییس ستاد ارتش پاکستان در سفرش به کابل به وی اطمینان داده است که احیای امارت یا دیکتاتوری طالبان به نفع هیچ‌کس در منطقه، به ویژه پاکستان نیست.

وی در مورد نقش اسلام‌آباد در روند صلح گفته است: آن‌ها می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند. از این گذشته، پاکستان یک کشور است؛ این کشور باید اکنون تصمیم مهمی بگیرد.

آقای غنی با اشاره به حمله تروریستی مرگبار بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل و رویکرد غرب نسبت به طالبان بیان داشته است: در هر صورت، دیپلماسی غرب باید دست از نوازش آن‌ها (طالبان) بر دارد. طالبان جنایت‌کار هستند. آن‌ها مردم بی‌گناه را می‌کشند.

آقای غنی در بخشی از مصاحبه تاکید کرده که ۷هزار زندانی گروه طالبان فقط در بدل یک توافق جامعه برای صلح رها خواهند شد.

در باره فساد اداری موجود در کشور و پول‌های کمکی به افغانستان، رییس جمهور گفته است: بیشتر پول بین‌المللی به دولت نمی‌رسد. برخی قراردادها تا شش بار فروخته می‌شود.

با این همه، آقای غنی در ادامه افزوده است که وی فقط یک گلوله با مرگ فاصله دارد.

وی گفته است:‌ تلاش‌های زیادی علیه جان من انجام شده است. اما افغانستان، ویتنام جنوبی نیست و من با کودتا به اینجا نیامده‌ام.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا