آخرین اخباراسلایدشوجهاندسته بندی نشدهسیاست

غرب کمک‌ها به مردم افغانستان را مشروط به عملکرد طا-لبان ساخت

خبرگزاری دید: نمایندگان خاص اتحادیهٔ اروپا از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و ایالات متحده در بروکسل پایتخت بلجیم آخرین تحولات و وضعیت افغانستان را بررسی کرده و کمک‌های آینده خود را به اعمال طا-لبان مرتبط ساختند.

 کمک‌ها

نمایندگان خاص این کشورها روز گذشته‌ با نشر اعلامیه‌ای مسدود ماندن مکاتب دختران توسط طا-لبان را محکوم کردند و گفتند که این اقدام در مغایرت بر تعهد طا-لبان قرار دارد.
در این اعلامیه آمده است که کمک‌های جامعهٔ بین‌المللی برای افغانستان در کنار رعایت سایر مسایل حقوق بشر، به بازگشایی مکاتب دختران در همه سطوح بستگی دارد.
اعلامیه همچنین تأکید می‌کند که پیشرفت برای عادی‌سازی رابطه میان جامعهٔ بین‌المللی و طا-لبان بیشتر بستگی به عملکرد طا-لبان و عملی کردن تعهدات این گروه برای مردم افغانستان و جامعهٔ بین‌المللی دارد.
نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی نسبت به «سوء استفاده ساختاری و سیستماتیک» حقوق اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی افغان‌ها از جمله حقوق اقلیت‌ها و گروه‌های قومی و مذهبی، به صورت مشخص سوء‌رفتار علیه زنان را محکوم کرده و گفته‌اند که طا-لبان زنان و دختران را اجازه نمی‌دهند تا کشور‌شان را ترک کنند،‌ آزادنه از یک محل به محل دیگر بروند و کاملاً از فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، آموزشی و فضای اجتماعی بیرون رانده شده‌اند.
این اعلامیه همچنین نگرانی شدید خود را در مورد سرکوب آزادی بیان به خصوص سرکوب رسانه‌ها توسط طا-لبان ابراز داشته و گفته است که کارمندان رسانه‌ای به خصوص زنان به طور روز افزون با وضع محدودیت مواجه‌اند.
اعضای نمایندگان خاص این کشور‌ها بر روند همه‌شمول مشارکت سیاسی، مشارکت واقعی زنان، گروه‌های قومی و مذهبی، روند مصالحه، ایجاد حکومت همه‌شمول تاکید کرده و گفتند که همهٔ‌ این اقدامات برای صلح و ثبات دوامدار در افغانستان مهم است.

کمک‌ها

غرب هشدار داده است که نوع میزان کمک‌های غیربشری و توسعه‌ای برای آیندهٔ افغانستان بیشتر متکی به عملکرد طا-لبان در عرصه‌های مختلف خواهد بود،‌ به خصوص عملی‌شدن تعهد طا-لبان در راستای حقوق همه شهروندان افغانستان و به ‌ویژه زنان و دختران و گروه‌های اقلیت در این کشور.
حکومت سرپرست طا-لبان تا کنون در این رابطه ابراز نظری نکرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا