آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانش

غرفه خالی افغانستان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و اشک بازدید کنندگان

خبرگزاری دید: انتشارات عازم می‌گوید که به دلیل تحولات اخیر در کشور به رغم اشتراک در نمایشگاه کتاب فرانفکورت، کتابی برای نمایش نداشته است. مسئولان این انتشارات گفته‌اند که بازدیدکنندگان به حال افغانستان گریسته‌اند.


اجمل عازم رییس این انتشارات با نشر عکس‌هایی از غرفه خالی افغانستان در این نمایشگاه گفته ‌است که به دلیل حوادث اخیر در افغانستان به صنعت چاپ صدمه جدی وارد شده و این انتشارات نتوانسته در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت ۲۰۲۱ کتابی به نمایش بگذارد.
او افزوده که پس از تحولات اخیر در افغانستان هزاران تن از نویسندگان، ناشران، کتاب‌فروشان و کارمندان چاپ‌خانه‌ها شغل‌شان را از دست داده‌اند.
آقای عازم نوشته‌است: «از دست دادن شغل یک قسمت ماجرا است؛ ولی این‌که جامعه افغانی که جداً نیازمند دانش روز هستند و جداً نیاز به آگاهی دارند، چگونه بعد از این به آن دست یابند؟! این‌همه سوال‌ها فعلاً بی‌جواب است و متأسفانه امیدها به صفر تقرب نموده‌است».
به گفته او، حضور بدون کتاب این انتشارات در نمایشگاه فرانکفورت سبب شد تا بسیاری از اشتراک‌کنند‌گان «به وضعیت افغانستان گریه کنند».
پس از سقوط افغانستان به دست طا-لبان در ۲۴ اسد، ده‌ها هزار از شهروندان افغانستان از جمله نویسنده‌ها و نخبه‌ها کشور را ترک کرده و پناهنده شدند. با وضعیت تازه در افغانستان، بسیاری از چاپ‌خانه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و دیگر مراکز فرهنگی در کشور تعطیل شده‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا