آخرین اخباراجتماعافغانستان

شهروندان بامیان:

غفلت سران حکومت عامل اصلی فاجعه سرپل است


ده‌ها تن از شهروندان ولایت بامیان طی یک کنفرانس مطبوعاتی قتل عام افراد ملکی توسط گروه طالبان در ولایت سرپُل را محکوم کرده و آن را «جنایت علیه بشریت» خواندند.
به گزارش خبرگزاری دید، این شهروندان قتل عام مردم سرپل را جنایت علیه بشری عنوان کرده و همدردی خود را با خانواده شهدای اخیر ولایت سرپل اعلام داشتند.
ابراهیم تولا، فعال مدنی، کشتار مردم میرزاولنگ سرپل را تکرار فاجعه مناطق مرکزی خوانده و آن را جنایت حقوق بشری خواند.
آقای تولا، دلیل بروز فاجعه سرپل را غفلت سران حکومت دانسته و خواهان پیگیری جدی عاملان این فاجعه شد.
از سوی هم محمد سجاد محسنی، نماینده شورای علمای بامیان، از سران حکومت خواست تا فقط با محکوم کردن از کنار این جنایت بشری نگذرند و عاملان این رویداد خونین را پای میز محاکمه کشانده و از هرگونه کمک بر خانواده شهدای میرزاولنگ کوتاهی نکنند.
محمد حسن اسدی، عضو شورای ولایتی بامیان، فاجعه میرزاولنگ سرپل را «فاجعه انسانی» عنوان کرده و از مقامات ارگ خواست تا عاملان این فاجعه را پای میز محاکمه بکشانند.


وی افزود، فاجعه سرپل اولین فاجعه در کشور نبوده، بلکه از چندین سال است چنین فجایعی در نقاط مختلف کشور به وقوع می‌پیوندد.
در اخیر این کنفرانس، شورای ولایتی، شورای علمای شیعه بامیان، احزاب سیاسی و شمار زیادی از شهروندان با صدور قطع‌نامه‌ا‌ی، جنایت هولناک سرپل را به شدت محکوم کرده و از حکومت خواست تا با مخالفین مسلح برخورد سیاسی نکرده و با آنان برخورد جدی نمایند.
در این قطع‌نامه همچنان آمده است، مهم‌ترین عامل سقوط میرزاولنگ غلفت و بی‌توجهی سران حکومت بوده و ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا حکومت افغانستان را به نسبت این بی‌توجهی مورد بازپرس قرار دهند.
این در حالی‌ست که چند روز قبل گروه طالبان و داعش در منطقه میرزاولنگ ولایت سرپل بیش از ۵۰ فرد ملکی را که زنان و کودکان را نیز شامل بود، به رگبار بستند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا