آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

غلام حسین ناصری: قاتل شهدای جنبش روشنایی حکومت وحدت ملی است!


همایشی تحت عنوان «در امتداد روشنایی» به مناسبت دومین سال‌یاد قربانیان جنبش روشنایی (۲ اسد)، از سوی خانواده‌های آنان و مردم هرات با حضور نماینده‌گان جنبش روشنایی، نماینده مردم در شورای ملی و اقشار مختلف در شهرک المهدی جبرئیل برگزار شد.

در این همایش، از سوی یکی از اعضای ارشد جنبش روشنایی، حکومت وحدت ملی تنها قاتل کشته شده‌گان اعضای جنبش روشنایی در ۲ اسد سال ۱۳۹۵ معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری دید، غلام حسین ناصری نماینده شورای ملی و عضو ارشد جنبش روشنایی مهمان ویژه این همایش بود و در سخنرانی‌اش گفت: بر اساس قانون اساسی کشور حکومت مکلف است توسعه و ترقی را بر مبنای عدالت اجتماعی تطبیق کند و در سرمایه‌های ملی، همه اتباع افغانستان سهم مساوی دارند.

وی افزود، در قانون تصریح شده، انکشاف متوازن حق مسلم تمام مردم افغانستان است.

ناصری خاطر نشان ساخت که هیچ کشور بدون جاده و برق انکشاف نخواهد کرد؛ چون پایه و اساس انکشاف همین دو گزینه است، اما حکومت بعضی مناطق را مشخصاً از این دو فکتور محروم کرده‌است.

موصوف با اشاره به موضوع توتاپ (برق ۵۰۰ کیلوولت) ابراز داشت که انحراف مسیر «توتاپ» از بامیان به سالنگ یک تصمیم سیاسی بود، نه یک تصمیم علمی و تخنیکی.

او ادامه داد که این تصمیم از سوی حکومت فاشیست و قوم‌گرا گرفته شد و دلیلش این است که نمی‌خواهد مناطق هزاره‌نشین رشد کند.

آقای ناصری تصمیم حکومت را ظالمانه عنوان نموده و گفت: تصمیمی که از سویی حکومت گرفته شد، یک تصمیم ظالمانه و فاشیستی بود و این تصمیم‌شان علیه انکشاف متوازن در کشور واقع شده‌ است.

وی همچنین تصریح کرد که این تصمیم سیاسی حکومت منجر به کشته شدن ۸۶ تن و زخمی شدن بیش از ۴۰۰ معترض گردید.

ناصری افزود، قاتل شهدای جنبش روشنایی تنها و تنها حکومت وحدت ملی است.

او همچنین، در بخشی از سخنانش حمایت از جنبش روشنایی را وظیفه همه دانست.

به گفته این عضو ارشد جنبش روشنایی، به دلیل اعتراضات اعضای جنبش که در سراسر دنیا راه‌اندازی شده‌، حکومت وحدت ملی بی‌اعتبارترین حکومت در سطح دنیا معرفی شده که این موضوع در راستای دادخواهی یک موفقیت برای مردم و عدالت‌خواهان می‌باشد.

جنبش روشنایی شامل طیفی است که مخالف با عبور لین برق ۵۰۰ کیلووات از مسیر سالنگ می‌باشد.

اعضای این جنبش در ۲ اسد، سال ۱۳۹۵ اعتراض مدنی را در مخالفت با تصمیم حکومت در رابطه با مسیر عبور لین برق راه اندازی کرد که در جریان این اعتراض، حمله انتحاری رخداد و در پی آن نزدیک به ۹۰ نفر کشته و ۴۰۰ تن زخمی شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا