افغانستانگزارش

غنی؛ آیا صدای انفجار را شنیدی؟


حوالی ساعت ۸:۲۰ امروز انفجار سنگینی کابل، پایتخت کشور را لرزاند.
این انفجار در منطقه وزیر اکبرخان رخ داد که جان افراد زیادی را گرفت. هنوز هیچ معلومات موثق در مورد تلفات این حمله در دست نیست. طوری که قبلاً تجربه شده است در چنین شرایطی به هیچ منبع دولتی نمی‌شود اعتماد کرد، زیرا منابع دولتی همواره در مورد تلفات حملات انفجاری و انتحاری در کشور معلومات غلط در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.
منابع غیردولتی از کشته‌شدن بیش از ۱۰۰ نفر و زخمی‌شدن حدود ۶۰۰ نفر در این رویداد خبر داده‌اند.
این انفجار در نقطه‌ای از کابل رخ داد که نزدیک کاخ ریاست‌جمهوری قرار دارد، اکثر دفاتر دولتی و خصوصی، سفارت‌خانه‌ها و چندین دفتر رسانه‌های داخلی و خارجی نیز در آن منطقه موقعیت دارد.
بیشتر تلفات این انفجار غیرنظامیان بوده‌اند. در این میان به کارمندان رسانه‌هایی که در آن ساحه موقعیت داشتند یا مسیرشان از آنجا می‌گذشتند نیز آسیب جدی رسیده است.
به گزارش طلوع نیوز، عزیز نوین، انجینیر آی تی این رسانه در انفجار امروز کشته شده است. منابع در بی‌بی‌سی نیز از کشته‌شدن یک راننده این رسانه و زخمی‌شدن چهار خبرنگارشان خبر می‌دهند.
گفته می‌شود این انفجار پس از انفجار شفاخانه نظامی، بزرگ‌ترین انفجار در کابل است.
این انفجار میان سرک ۱۷ وزیر اکبرخان و چهارراهی زنبق رخ داد، ولی به حدی قوی بود که صدایش در دوردست‌ترین نقطه شهر کابل نیز شنیده شده است و واکنش‌های زیادی در پی داشت.
بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی مسئله “تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب” برای انفجار کابل را به صورت تمسخرآمیز مطرح کرده‌اند و گفته‌اند که کمیسیون حقیقت‌یاب در مورد انفجار امروز کابل در راه است.
شبنم پوپلزی، یکی از کاربران نوشته است:”حکومتی که مصروف خرید و فروش قدرت است، چرا جلو این نوع انفجارها را گرفته نمی‌تواند؟”
کاربر دیگری نوشته است:” آقای غنی صدای انفجار را شنیدی؟ نزدیکی‌های کاخ تو بود. ”
ناصر عمر نوشته است:” به احتمال زیاد، رییس‌جمهور غنی، فردا را ماتم ملی اعلام می‌کند. ”
رحمت‌الله علی‌زاده، عکاس خبرگزاری شینهوای چین، با نشر ویدیویی از میز کاری‌اش نوشته است که اگر امروز سر وقت به دفتر کارم می‌رفتم، نمی‌دانم حالا وضعیتم چگونه بود.
وی می‌گوید که پس از انفجار نقشه این ساحه کاملاً تغییر کرده است.
در ویدیوی نشر شده توسط علی‌زاده، معلوم می‌شود که میز کاری‌اش شکسته و وضعیت دفترشان نیز دگرگون است.
از سوی دیگر، خسارات زیادی بر ساختمان و اتاق خبر “شبکه یک” وارد شده است. برکت‌الله رونق، معاون رییس عمومی شبکه تلویزیونی یک می‌گوید که تعدادی از همکاران‌شان در این انفجار زخم برداشتند و خسارات مالی زیادی نیز به ساختمان این شبکه وارد شده است.
بسیاری از کاربران نیز این حمله را کار کشورهای همسایه دانسته است. جاوید لودین در صفحه تویترش نوشته است:” سگ‌های پنجاب به رهبر ملا هيبت‌الله، حق دارند جشن بگيرند كه ١٠٠ جوان مسلمان روزه‌دار را كشتند و كابل را به خون نشاندند. ”
تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، شهروندان کابل را به اهدای خون برای زخمی‌های انفجار تشویق کرده‌اند.
مصطفی هزاره در استاتوسی نوشته است که:” روزه بر شما حرام است، بروید خون بدهید. ”
انفجار نیرومند در حالی در کابل رخ می‌دهد که در پانزدهم فبروری ۲۰۱۷ نشستی در مورد صلح افغانستان، به ابتکار روسیه و با اشتراک نمایندگان شش کشور در مسکو برگزار شده بود. مسکو در ماه دسمبر سال جاری نیز میزبان نشست سه جانبه پاکستان، چین و روسیه درباره مسئله صلح افغانستان بود و قرار است در آینده نزدیک نشست صلح دیگری با شرکت نمایندگان ۲۰ کشور در کابل برگزار شود.
مریم نبوی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا