آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

غنی: اسلام‌آباد کابل را در روند صلح کمک نمی‌کند

محمد اشرف غنی در دیداری با دینگ شیجون نماینده‌ ویژه‌ چین برای افغانستان و پاکستان گفته است که حمایت پاکستان از گروه طالبان هنوز هم ادامه دارد و کابل تاکنون شاهد اقدام جدی اسلام‌آباد برای کاهش خشونت و همکاری در روند صلح نبوده است.

محمد اشرف غنی در دیداری با دینگ شیجون نماینده‌ ویژه‌ چین برای افغانستان و پاکستان گفته است که حمایت پاکستان از گروه طالبان هنوز هم ادامه دارد و کابل تاکنون شاهد اقدام جدی اسلام‌آباد برای کاهش خشونت و همکاری در روند صلح نبوده است.
به گزارش خبرگزاری دید، در این دیدار که شام روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۷ اسد) در ریاست ‌جمهوری انجام شده، آقای غنی همچنان گفته است در صورتی که پاکستان از حمایت و دادن پناهگاه به گروه طالبان دست بردارد، این گروه بیش از این دوام نخواهد آورد.
او در عین حال گفته است که رهبری حکومت افغانستان مذاکرات با رهبری پاکستان را آغاز کرده و به این باور است که پاکستان و هیچ کشور دیگری، افغانستان طالبانی نمی‌خواهند. به گفته‌ او، «طالبان آیینه‌ عقب‌گرایی و بدبختی‌اند.»
در اعلامیه‌ ارگ به نقل از غنی آمده است:«ما برای صلح آماده هستیم و صلح براساس خواست مردم افغانستان صورت خواهد گرفت. ما با پاکستان خواهان عادی‌سازی روابط می‌باشیم و امیدواریم پاکستان موضوع کشمیر را با پروسه‌ صلح ما ربط ندهد.»
این اظهارات از سوی اشرف غنی در حالی مطرح می‌شود که چندی قبل سفیر پاکستان در واشنگتن گفته بود که ممکن است تنش بین اسلام‌آباد و دهلی نو بر سر مسئله‌ کشمیر روی روند صلح افغانستان نیز تأثیر بگذارد.
از سویی هم، آقای غنی در این دیدار گفته است که طالبان هنوز هم به‌حیث یک گروه تروریستی روابط نزدیک با شمار زیادی از شبکه‌های تروریستی در افغانستان از جمله جنبش ترکستان شرقی (ETIM) دارند.
او همچنان علاوه کرده است که افغانستان با چین همکاری تنگاتنگ امنیتی داشته و با گروه تروریستی جنبش ترکستان شرقی(ETIM) چین که تهدید برای این کشور است، مبارزه می‌کند.
آقای غنی خطاب به نماینده‌ ویژه‌ چین برای افغانستان و پاکستان افزوده است:«ما باید با طالبان منحیث یک گروه برخورد نماییم و نباید این گروه را به همان دیدی ببینیم که به یک دولت مشروع نگریسته می‌‎شود، زیرا این خلاف اصول و موازین بین‌‎المللی و کشور چین می‌باشد.»
در اعلامیه‌ ارگ به نقل از آقای غنی آمده است که طالبان بالای هیچ یکی از ولایات و نفوس افغانستان کنترل ندارند و ادعاهای این گروه مبنی بر این‌که چند درصد خاک این کشور را زیر تسلط دارند، «دور از حقیقت» است.
او همچنان با اشاره به تفاهم‌نامه‌ «ابتدایی» که قرار است بین امریکا و طالبان به امضا برسد، نیز گفته است که این تفاهم‌نامه زمینه را برای مذاکرات مستقیم حکومت افغانستان با طالبان فراهم خواهد کرد.
به گفته‌ او، با هیچ گروه روی نظام جمهوری افغانستان بحث نخواهد شد و «طالبان مجبور هستند که یک راه حل سیاسی را انتخاب کنند». آقای غنی تأکید کرده است که طالبان هرگز نمی‌تواند یک نظام بزرگ را سقوط دهد.
اشرف غنی همچنان در این دیدار طالبان را عامل اصلی تلفات غیرنظامیان دانسته و گفته است که ادامه‌ حملات تروریستی این گروه بزرگ‌ترین مانع روند صلح تلقی شده و خواست مردم را برای پیش‌برد مذاکرات با طالبان تضعیف می‌کند.
او همچنان تاکید کرده است در صورتی که طالبان به حملات تروریستی‌شان ادامه بدهند، راه برای صلح تنگ‌تر خواهد شد و «مردم از ما خواهند خواست که در این خصوص تصمیم شدیدتر بگیریم.»
در همین حال، دینگ شیجون نماینده‌ ویژه‌ چین برای افغانستان و پاکستان با اشاره به روابط نزدیک و حسنه میان چین و افغانستان، همچنان تأکید کرده است که کشورش از افغانستان حمایت خواهد کرد.
آقای شیجون همچنان ابراز امیدواری کرده است که طالبان با پذیرش خواست مردم افغانستان، با حکومت افغانستان که طرف اصلی این گروه است، وارد مذاکرات شوند. او همچنان ابراز امیدواری کرده است که طالبان با اعلام آتش‌بس، وارد زندگی سیاسی در افغانستان شوند.
نماینده‌ چین برای افغانستان و پاکستان افزوده است: «چین آرزو دارد که به‌حیث همسایه‌ نیک افغانستان در تحقق پروسه‌ صلح نقش فعال خود را ایفا کند و خواهان تامین روابط نزدیک افغانستان و پاکستان بوده و حاضر است در بهبود روابط این دو کشور کمک نماید.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا