آخرین اخبارافغانستانسیاست

غنی: افغان‌ها خواستار صلح هستند


رییس‌جمهور غنی امروز پنجشنبه در حاشیه سومین نشست مقام‌های عالی‌رتبه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی کمک‌کننده به افغانستان موسوم به «سام»، با حضور نمایندگان ارشد بیش از چهل کشور و سازمان بین‌المللی «تحت عنوان پیشرفت‌ها و دستاوردهای انکشاف افغانستان و آجندای اصلاحات» خواستار به میان آمدن صلح شد و آن را نیاز مبرم مردم افغانستان خواند.
رییس‌جمهور طی نشست سام با تاکید به آوردن صلح در کشور می‌گوید:« افغان‌ها صلح می‌خواهند و برای آوردن صلح و اصلاحات در نظام حکومتی، قانون اساسی کشور مناسب‌ترین گزینه است.»
به گفته آقای غنی، برای آوردن اصلاحات و محو فساد در کشور باید گام‌های جدی برداشته شود و حکومت باید جهت ارایه خدمات به شهروندان کشور سهل‌انگاری نکرده و تلاش جدی نماید تا به خواست‌های مردم رسیده‌گی صورت گیرد.
آقای غنی می‌افزاید، دموکراسی باید در افغانستان عملی شود و برای اقوام گوناگون کشور تعهد آزادی وجود داشته باشد.
اما شهروندان و کارشناسان کشور، جنگ و ناامنی را میراث حکومت‌های قبلی و کنونی می‌دانند.
به باور شهروندان کابل، دلیل ناامنی، عدم موجودیت صلح و پیشروی‌های شورشیان مسلح در برخی مناطق کشور، عملکرد ضعیف نیرو‌های دفاعی است.
جاوید غفور، یک تن از کارشناسان مسایل امنیتی، ناامنی‌های موجود را یکی از چالش‌های بحران‌زا در کشور می‌داند و می‌گوید:« جنگ و ناامنی در کشور از سالیان متمادی به این‌سو نگران‌کننده است و برای این‌که صلح در کشور پایدار بماند باید برعلاوه نیروهای امنیتی و دفاعی شهروندان کشور نیز در عرصه تامین امنیت و صلح همکار باشند.»
به باور آقای غفور، اصلاحات داخلی، ارتباطات خوب با کشورهای منطقه و جامعه جهانی یکی از دلایل کاهش ناامنی و تامین صلح در کشور است.
این در حالی‌ست که وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان از زمان آغاز حکومت وحدت ملی تاکنون رو به بحران است، با آن‌که تامین امنیت، آوردن صلح و توافقنامه صلح میان افغانستان و امریکا در اولویت کاری حکومت وحدت ملی بود، اما شهروندان کشور از تامین صلح و امنیت در کشور همواره ابراز نگرانی می‌کنند.

شمیمه احدی ـ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا