آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

غنی در انتخابات به دوستم مراجعه خواهد کرد؟

این روزها بحث انتخابات ریاست جمهوری نیز داغ شده است؛ به نظر می‌رسد که اشرف غنی برای پیروزی در انتخابات و شکست دادن رقبا، نیازمند ایتلاف با برخی وزنه‌های سیاسی از جمله جنرال دوستم است.



روز گذشته جنرال عبدالرشید دوستم پس از یک سال و چند ماه، ترکیه را به قصد کابل ترک گفت که مورد استقبال گسترده سیاست‌مردان و هوادارانش قرار گرفت. بدون شک بازگشت معاون اول ریاست جمهوری به افغانستان یک پیروزی عمده برای این سیاست‌مدار و هوادارانش به حساب می‌آید. ترک‌تباران افغانستان با راه‌اندازی تظاهرات بیست روزه موفق شدند ارگ را نا گزیر به عقب‌نشینی کرده و زمینه برگشت جنرال دوستم را فراهم کنند.
جنرال دوستم هر چند در ترکیه بود، اما با بسیج نیروهایش نشان داد که سیاست‌مدار با نفوذی است. در روز‌های نخست تظاهرات هواداران جنرال دوستم در شش ولایت شمال کشور، تصور این بود که این اعتراض‌ها فروکش خواهد کرد.
خشم هواداران حزب جنبش در شمال به این معنا است که رییس جمهور غنی نمی‌تواند حضور تاثیر گذار جنرال دوستم را در شمال نادیده بگیرد.
این روزها بحث انتخابات ریاست جمهوری نیز داغ شده است؛ به نظر می‌رسد که اشرف غنی برای پیروزی در انتخابات و شکست دادن رقبا، نیازمند ایتلاف با برخی وزنه‌های سیاسی از جمله جنرال دوستم است. چنانچه این اتفاق در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ نیز پیش آمد.
روز گذشته ریاست جمهوری و ریاست اجرایی حکومت از کمیسیون انتخابات خواست که زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آينده را روشن بسازد.
جنرال دوستم، دیروز در قصر صدارت در سخنرانی‌اش لحن آرامی در برابر ارگ در پیش گرفت و حتی از یک دروغ تکراری سخنگویان ارگ دفاع کرد و علت اقامت در ترکیه را مسایل صحی خواند.
دوستم صرف گفت بازداشت قیصاری عادلانه نبود. در کل می‌شود گفت که جنرال دوستم در برگشت رویکرد مسالمت‌جویانه در برابر رییس جمهور داشت. اگر این رویکرد ادامه پیدا کند ممکن است خیلی زود روابط رییس جمهور و معاونش عادی شود.
جنرال دوستم در نخستین سخنانش از هوادارانش خواست به تظاهرات پایان دهند و به رقص و شادی بپردازند.
اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ باز هم چون گذشته به رای ازبیک های شمال محتاج است و جنرال دوستم هم با پشت سر گذاشتن داستان احمد ایشچی، می‌خواهد جایگاه خودش را در حکومت مستحکم بسازد. جنرال دوستم از هوادارانش خواست که بروند ثبت نام کنند و با شرکت در انتخابات مبارزه کنند.

هر چند نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ جنجالی شد، اما در این مورد شکی وجود ندارد که ازبیک‌های افغانستان به سفارش جنرال دوستم پاک‌ترین رای را برای پیروزی غنی به صندوق ریختند.
در حال حاضر جنرال دوستم عضو ایتلاف ملی برای نجات افغانستان است. روز گذشته عطا محمد نور و محمد محقق، برگشت جنرال دوستم را پیروزی این ایتلاف سیاسی توصیف کردند.
برخی از منابع حزب جنبش مدعی‌اند که رییس جمهور غنی دوست ندارد که عطا محمد نور، محمد محقق و جنرال دوستم، داخل یک تکت انتخاباتی باشند.
جدا از این که ریاست جمهوری نیز در انتخابات به داشتن جنرال دوستم نیاز دارد، عطا محمد نور و محمد محقق هم برای استحکام جایگاه سیاسی خود به همراهی دوستم نیاز دارند.
در فرجام بازگشت جنرال دوستم به کابل شرط و شروطی دارد که از جانب ارگ بالای جنرال دوستم قبولانده شده است، اما اینکه این شروط چیست، ممکن است هیچ‌گاه افشا نشود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا