آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

غنی در اوج سراسیمگی

متمایل شدن طالبان برای مذاکره با عبدالله و پشت پا زدن به غنی، بر آشفتگی رییس حکومت وحدت ملی می‌افزاید و وی را هر روز درگیر با خود می‌کند و از این لحاظ غنی زیر بار سخت فشار روانی قرار دارد.

غنی که امروز خود را رییس جمهور مشروع افغانستان می‌پندارد در یک سراسیمگی تمام عیار به سر می‌برد وهر روز حلقه ریاست جمهوری بر وی تنگ‌تر می‌شود ومنزوی‌ترش می‌سازد. غنی با رشوه دادن‌های سیاسی به این و آن می‌خواهد یک بار دیگر به مسند قدرت تکیه زند وحکومت خود را برای پنج سال دیگر تمدید نماید، اما امروز ما به یک عینیت رو به رو هستیم، این که فضای سیاسی در داخل متشنج تر از هر زمان دیگر است واز سوی دیگر غنی دیگر متحدان بین‌المللی خود را از دست داده و دیگر مورد اعتماد واعتبار شرکای بین‌المللی افغانستان قرار ندارد.
در این جا می‌شود به چند فرضیه متوصل شد که سراسیمگی غنی را محتمل می‌سازد:
۱: آمادگی نشان دادن شریک قدرت در دولت غنی آقای عبدالله برای ایجاد یک اداره سرپرست؛ در این اواخر تماس‌های پیدا و پنهان آقای خلیلزاد با عبدالله و قانع ساختن آن جهت ایجاد یک اداره سرپرست واعلام این موضوع از سوی عبدالله که گویا بعد از اول جوزا دیگر درحکومت باقی نمی‌ماند، می‌تواند چراغ سبز برای ایجاد یک اداره سرپرست باشد و ابراز چنین علاقه‌ای از سوی شریک قدرت آقای غنی در حکومت وحدت ملی، می‌تواند غنی را در قبال آینده‌اش نگران و سراسیمه سازد.
۲: تمایل نشان دادن طالبان با عبدالله رییس اجرایی برای مذاکره روی روند صلح؛
متمایل شدن طالبان برای مذاکره با عبدالله و پشت پا زدن به غنی، بر آشفتگی رییس حکومت وحدت ملی می‌افزاید و وی را هر روز درگیر با خود می‌کند و از این لحاظ غنی زیر بار سخت فشار روانی قرار دارد.
۳: نشست بین‌الافغانی که طالبان، سیاسیون وحتی جامعه بین‌المللی به آن تاکید می‌کنند می‌تواند وضعیت را به ضررغنی به پیش ببرد چرا که در محوریت این مذاکرات غنی قرار ندارد و عملاً این نشست را منتقدین سیاسی غنی رهبری می‌کنند که این مسئله می‌تواند در کاهش جایگاه غنی در سطح ملی و بین‌المللی موثر واقع شود.
با این همه سراسیمگی و سردرگمی که وجود دارد در معادلات صلح که قرار است با گروه طالبان انجام شود وضعیت پس از توافق صلح باید دقیق ارزیابی شود و هر احتمال را در نظر باید گرفت, ادامه جنگ محتمل به نظر می‌رسد؛ مطلبی که سیگار به آن تاکید می‌کند و در عین زمان نگرانی‌های رییس جمهور غنی را از این بابت در نظر باید گرفت.

نویسنده

رامین راکین

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا