آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

غنی نمی‌خواهد ارگ را ترک کند

غنی حکومت را با یک دیدگاه اصلاحاتی ناممکن به دست گرفت، اما او به شکل قابل ملاحظه‌ای طی یک سال گذشته محبوبیتش را از دست داد، اقتصاد افت کرده، جنگ نیز همچنان جریان دارد و از گفت‌وگوهای صلح هم به حاشیه رانده شد.

واشنگتن‌پُست در مطلبی نگاشته است که دوره پنج ساله رییس جمهور غنی هفته گذشته خاتمه یافت، اما وی طبق معمول به کارش ادامه می‌دهد.
در این مطلب آمده است که رییس جمهور غنی مشتاق است تا به عنوان یک شخص مصلح، تاریخ ساز شود و آجندای اصلاحی و مدرنیزاسیونش را با افزایش صادرات و پاک کاری دریای کابل پیش ببرد.
غنی حکومت را با یک دیدگاه اصلاحاتی ناممکن به دست گرفت، اما او به شکل قابل ملاحظه‌ای طی یک سال گذشته محبوبیتش را از دست داد، اقتصاد افت کرده، جنگ نیز همچنان جریان دارد و از گفت‌وگوهای صلح هم به حاشیه رانده شد.
در ادامه آمده است:همانطور که روند صلح رو به زوال است، روابط غنی با واشنگتن نیز با وجود مشارکت نظامی طولانی مدت، تیره گشته است. این تیرگی پس از انتقاد شدید یکی از مشاوران غنی از زلمی خلیلزاد در جریان سفرش به واشنگتن عمیق‌تر شد.
این روزنامه امریکایی همچنان گفته است که به نظر می رسد مردم افغانستان در ارتباط به عملکرد و بلندپروازی‌های غنی تقسیم شده‌اند و در آخرین مصاحبه‌ها، بسیاری از باشندگان کابل نگرانی و ناامیدی شان را در این باره ابراز کرده‌اند.
طبق نوشته واشنگتن‌پُست، باشندگان کابل می‌گویند که غنی ممکن دوره‌اش را تا زمان نامحدود تمدید کند؛ نگرانی که در سال ۲۰۰۹ در مورد کرزی نیز وجود داشت.
سید امین عارف یک کارمند بازنشسته در این باره گفته است:« ریاست جمهوری وی از حالا به بعد خلاف قانون است. او (غنی) هیچ چیزی به دست نیاورده و مردم را تقسیم کرده است. مقصر او است که انتخابات به موقع برگزار نشد. او باید هرچه زودتر از قدرت کنار رود.»
از طرفی هم، سازمان ملل متحد و دیپلمات‌های غربی به برگزاری انتخابات در وقت تعیین شده آن تأکید دارند، زیرا به باور آن‌ها اگر انتخابات به تعویق بیفتد برگزاری آن تا بهار سال آینده دیگر ممکن نخواهد بود و ممکن حکومت یک بار دیگر تمدید شود. حکومتی که اعتمادش را در بین مردم از همین حالا از دست داده است.
در همین حال، یوسف رشید رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفته است:« کمیسیون (انتخابات) آماده نیست و مدت زمانی آن خیلی کم است.»
به گفته رییس این بنیاد، بهترین راه حل این است که حکومت سرپرست تعیین شود و از برگزاری انتخابات نظارت کند.
وی افزوده است:« غنی فقط به آینده خود و این که چطور دوباره در انتخابات پیروز شود فکر می‌کند. او می‌خواهد قهرمان صلح باشد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا