آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

غنی کوتاه نیاید، نامزدان هم کوتاه نمی‏‌آیند

اگر شماری از نامزدان انتخابات را تحریم کنند، بیشترین سود را شخص آقای غنی می برد. غنی برای همین حاضر نیست کوتاه باید و از میزان این بی‌اعتمادی‌ها کم کند.

به نظر می‌رسد تا محمد اشرف غنی کوتاه نیاید، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و جناح‌های سیاسی هم کوتاه نمی‌آیند. نامزدان می‌گویند که دوره کار حکومت به پایان رسیده و تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باید حکومت موقت یا سرپرست شکل بگیرد. ارگ فیصله دادگاه عالی را پیشکش می‌کند. یکی از اعتراضات نامزدان این است که غنی از امکانات دولتی استفاده انتخاباتی می‌نماید و صلاحیت‌هایش باید کاسته شود. سخنگویان ارگ اما می‌گویند که غنی براساس صلاحیت‌های قانونی عمل خواهد کرد.
قراین نشان می‌دهد که هیج طرف حاضر نیست کوتاه بیاید. داکتر عبدالله، ارگ و نامزدان را به گفت‌وگو دعوت کرد و ظاهراً از پیشنهاد او استقبال نشد. نامزدان و مخالفان سیاسی غنی در صورتی که او در ارگ حضور داشته باشد، به سوی انتخابات ریاست جمهوری نمی‌روند. برای همین تحریم انتخابات را مطرح می‌کنند. نامزدان به قدر کافی نسبت به عملکرد غنی و کمیسیون انتخابات بدبین و مشکوک هستند. به باور نامزدان آقای غنی در صدد مهندسی انتخابات ریاست جمهوری است و از هر وسیله‌ای در انتخابات استفاده خواهد کرد. جان باس سفیر ایالات متحده امریکا برای افغانستان در این خصوص هشدار داد و گفت غنی و عبدالله باید متوجه عملکرد شان باشند و اکنون یک دوره « ویژه » است.
اگر غنی و نامزدان کوتاه نیایند و این بُن‏بست همچنان باقی بماند، به احتمال زیاد که نامزدان انتخابات را تحریم خواهند کرد. چند تکت انتخاباتی که گفته می‌شود از رقیبان تیم انتخاباتی « دولت ساز» اند، انتخابات را تحریم می‌کنند. تحریم انتخابات تهدید جدی برای فرآیند انتخابات است. انتخابات یک روند دمکراتیک است و لازم است به گونه سالم برگزار شود. غنی از نامزدان انتخابات است و ابزار دولتی و حکومتی در اختیار او قرار دارد.
با توجه به این که ابزار دولتی در اختیار آقای غنی است، اعراض نامزدان نمی‌تواند بی مورد تلقی شود. غنی از همین اکنون با شیوه‌های علنی و غیر علنی به کمپاین آغاز کرده است. براساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده، تیم دولت ساز در ولایت فاریاب رسماً به کمپاین انتخاباتی روی آورده است. فراموش نکنیم که اگر شماری از نامزدان انتخابات را تحریم کنند، بیشترین سود را شخص آقای غنی می برد. غنی برای همین حاضر نیست کوتاه باید و از میزان این بی‌اعتمادی‌ها کم کند.
سه ماه تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله داریم. در این مدت باید تمام توجه‌ها روی سالم برگزار شدن انتخابات متمرکز شود. به احتمال قوی که نامزدان به گزینه اعتراضات مدنی و خیابانی متوسل شوند. زمزمه‌های این چنینی به گوش می‌رسد.
در وضعیتی که غنی حاضر نیست با نامزدان روی موارد اختلاف برانگیز گفت‌وگو کند، نمی‌توان نسبت انتخابات ریاست جمهوری خوش‌بین بود. تقابل موجود انتخابات را تهدید می‌کند و سایه این تقابل و بدبینی‌ها روی پارلمان جدید نیز افتاده است. انتخابات ریاست مجلس به یک درد سر کلان مبدل گردیده و نمایندگان کل روز را به دشنام دادن و عربده کشی سپری می‌کنند. بعید نیست که این عربده کشی‌ها از پارلمان به خیابان‌ها سرایت نکند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا