آخرین اخباراجتماعجهانگزارش

فاجعه میانمار و واکنش‌های جهانی


رفتار دولت میانمار با اقلیت مسلمان روهینگیا که جمعیت آنها حدود ۱.۱ میلیون نفر است، برای مسلمان‌ها و غیرمسلمان‌های جهان، به بزرگ‌ترین چالش بدل شده است.
علل نبردهای پسین، تشدید درگیری‌های خشونت‌آمیزی است که از اکتوبر سال ۲۰۱۶ آغاز شد. در آن زمان نیز حکومت ميانمار به حملات کوچک و پراکنده روهینگیایی با شدت عمل پاسخ داد و انتقادات شدیدی را در مورد نقض موازین حقوق بشر برانگیخت، اما مدعیان حقوق بشر برای پایان‌دادن به این خشونت‌ها بی‌توجهی کردند.
این‌بار اما شاهدان عینی می‌گویند:« ارتش میانمار سر کودکان روهینگیا را می‌برد و آنها را زنده زنده در آتش می‌سوزاند.»
پس از این‌که شاهدان عینی از وجود بدن‌های بی‌سر کودکان روهینگیا و مسلمانانی که زنده زنده در آتش می‌سوزند، خبر دادند، ترس و وحشت از گسترده‌ شدن این جنایات افزایش یافت و به این اساس شماری زیادی مسلمان و غیرمسلمان‌های جهان خواستار پایان‌دادن به خشونت‌ و نسل‌کشی علیه مسلمانان در میانمار شدند تا حامیان حقوق بشر علیه این جنایت‌ها صدا بلند کنند.
در همین حال، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با نشر تصویرهای جان‌باخته‌گان میانمار و یا برای دادخواهی و ابراز نگرانی از قتل عام مسلمانان در این کشور، که موجب ناخرسندی آنها شده است… متاسف هستند که حامیان حقوق بشر و سازمان‌های دادخواهی برای محو این خشونت‌ها که بیش‌ترین قربانیان آنها کودکان هستند، بی‌توجه هستند.
در همین حال، اما ارتش میانمار می‌گوید که مشغول عملیات «پاک‌سازی» این مناطق از «تروریست‌های افراطی» است و به نیروهای نظامی و گفته شده که از غیرنظامیان محافظت کنند. مسلمانان آسیب‌پذیر هم که به بنگلادش رو به فرار هستند، می‌گویند که نیروهای مسلح با کشتن مردم و سوزاندن خانه‌ها، آنها را وادار کرده‌اند که از منطقه بگریزند.
این در حالی‌ست که برخی از این مردم سعی می‌کنند از مرزهای زمینی عبور کنند و برخی دیگر با قایق مسیر خطرناکی را طی می‌کنند که سبب می‌شود عوض رسیدن به منزل در رودخانه‌ها غرق شوند. گفته می شود که بیش‌تر قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهد.
با این حال، شهروندان شماری از کشورها در راستای همبستگی و اعتراض از این جنایت‌ها، در برابر سفارت میانمار تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار پایان‌دادن به خشونت علیه مسلمانان میانمار شدند.
انگلستان خواستار توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان در میانمار شد و ضمن اعلام حمایت از برقراری صلح در میانمار، از جامعه جهانی و سازمان حقوق بین الملل خواست که در برابر کشتار مسلمانانی روهینگیایی کاری کنند.
همچنان قتل عام مسلمانان در میانمار موجب نگرانی روسیه شده است و این کشور خواستار توقف خشونت علیه مسلمانان روهینگیایی شده است.
این رویداد، بار نخست نیست که مسلمانان را در میانمار می‌رنجاند، بلکه از سده‌ها به این‌سو، ظلم در حق مسلمانان میانمار جریان دارد، اما جای نگرانی است که نهادهای جهانی؛ مانند: سازمان ملل، حقوق بشر و… جهت رفع این خشونت‌ها بی‌توجه بوده‌اند.
شمیمه احدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا