آخرین اخباراسلایدشوپاکستانتحلیلسیاستمنطقه

فاز جدید بحران پاکستان؛ عمران خان کشته می‌شود یا تبعید؟

اکنون سرنوشت خان در دستان مخالفان است و اگر اعدام نشود، دست کم باید به تبعیدی چند ساله تن بدهد

 

«تبعید» یا «ترور» دو واژه آشنا برای نخست‌وزیرهای پاکستان است. از بدو تاسیس این کشور همواره نخست‌وزیران یا طعم تبعید را چشیده‌اند یا کلاً حذف شده‌اند. این سنت دامنگیر بسیاری از رهبران ملکی پاکستان شده و نشان می‌دهد که تاریخ سیاسی این کشور همواره برای سران آن تحفه شیرین نبوده است.
ذوالفقار علی بوتو توسط جنرال ضیاءالحق بازداشت و اعدام شد. جنرال ضیاءالحق ظاهراً در یک سانحه هوایی کشته شد. نواز شریف تبعید و زندانی شد. بی نظیر بوتو ترور شد. جنرال پرویز مشرف تبعید شد. اکنون عمران خان نیز با تبعید یا ترور مواجه است؛ زیرا پسر بی نظیر بوتو امروز هشدار داد که عمران خان را حذف می‌کنند. روشن نیست که منظور بلاول بوتو از کابرد کلمه «حذف» در مورد عمران خان، کنار زدن از قدرت بوده یا ترور، اما در هردوحالت بازنشستگی آرامی در انتظار آقای «بالنگ» نیست.
پیش از بلاول بوتو، مریم نواز دختر نواز شریف نخست‌وزیر پیشین پاکستان نیز هشداد داده بود که عمران خان را از پاکستان بیرون می‌اندازند. او آقای خان را متهم به «دیوانگی» کرده و گفت که تا زمان برکنار و بیرون انداختن او از پاکستان آرام نخواهند نشست.
با توجه به اظهارات مریم نواز و بلاول بوتو، به نظر می‌رسد که هردو گزینه اعدام و تبعید در انتظار نخست‌وزیر کریکت باز پاکستان است؛ زیرا این مسئله همخوان با سنت سیاسی پاکستان بوده و موضوع فرای قاعده بازی در آن کشور محسوب نمی‌شود. از جانب دیگر، مطابق آمار و ارقام و خبرهایی که از راولپندی به بیرون درز می‌کند، فوج پاکستان نیز از سیاست‌های خارجی عمران خان نسبت به چین و امریکا و روسیه چندان راضی نیست؛ زیرا اتخاذ چنین سیاستی از جانب خان، در واقع میدان مانور ارتش را در دوری از کمک‌های میلیارد دالری امریکا به شدت محدود می‌کند. این موضوع بدیهی است که پکن هیچگاه دست و دلبازی واشنگتن را نداشته و هر پول سیاهی که کمک کند، حساب آن را پس می‌گیرد.
بنا بر این، در بحران سیاسی پاکستان که علیه دولت عمران خان قد علم کرده، افزون بر احزاب مخالف، شبح ارتش نیز رویت می‌شود. از این رهگذر، اگر در خوشبینانه ترین حالت از اعدام و تبعید عمران خان سخن نزنیم، کنار رفتن او از قدرت حتمی است.
سیر تحولات در این کشور در چند هفته اخیر نشان می‌دهد که آقای «بالنگ» واقعیت میدانی را به سود مخالفان و دادگاه عالی باخته و باید بستره خود را برای وداع با قدرت ببندد، در این موقعیت لرزان که به نظر می‌رسد تیم عمران خان نیز سهمی در تشدید آن با رسانه‌ای کردن تلاش امریکا برای سرنگونی خود دارد، به نظر می‌رسد برگ برنده‌ای برای تحریک انصاف پاکستان حزب متبوع آقای خان باقی نمانده که به میدان بیندازد، اکنون سرنوشت خان در دستان مخالفان است و اگر اعدام نشود، دست کم باید به تبعیدی چند ساله تن بدهد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا